Computer History Museum i Mountain View, Kalifornien förknippas främst med namn som Microsoft, IBM, Cray, Apple och Google. I dag får de sällskap av Ford då museet utökar sina teknikorienterade samlingar med bilkommunikationssystemet SYNC.

“Det känns hedrande. Tack vare SYNC har vi kunnat utveckla tekniken snabbare än vad någon kan begära av en biltillverkare. SYNC har gett oss en helt ny öppenhet och tillgänglighet som för alltid förändrat hur vi ser på vår verksamhet och möter kundernas behov”, säger Paul Mascarenas, Fords tekniska chef inom forskning och innovation. “SYNC förkroppsligar allt som Ford står för: att driva utvecklingen framåt genom att förverkliga innovativa idéer i prisvärda produkter som miljoner människor har nytta av.”

Alex Bochannek, kurator och chef för Computer History Museum: “I takt med att bilarna förvandlats till mobila plattformar för konsumenternas kommunikations- och underhållsbehov blir skärningspunkten mellan bil- och datorteknik ett allt viktigare område som museet måste uppmärksamma.”

“Ford Motor Companys samarbete med Microsoft kring SYNC-tekniken är ett exempel på denna förändring”, tillägger han. “Computer History Museum kan nu lägga till en första generationens Ford SYNC-modul till sina permanenta samlingar. SYNC-modulen blir ytterligare ett bidrag i vårt arbete att dokumentera datorteknikens inflytande på samhället.”

SYNC är ett prisbelönt bilkommunikationssystem med röststyrning för mobiltelefoner och digitala musikspelare som ansluts via Bluetooth® eller USB. Ford har utvecklat systemet i samarbete med Microsoft på basis av plattformen Windows Embedded Automotive.

“När vi först började samarbeta med Ford för nästan tio år sedan visste vi, att vi ville utveckla ett system som ger konsumenterna möjlighet att ta med sin digitala livsstil till bilen, både i dag och många år framöver – oavsett vilka digitala enheter det handlar om”, säger Kevin Dallas, chef för Windows Embedded på Microsoft. “Att SYNC visas på Computer History Museum är ett erkännande av systemets banbrytande teknik och det hårda arbete som våra ingenjörer i både Dearborn och Redmond presterat för att leverera en produkt som möter konsumenternas ständiga behov, att alltid överträffar förväntningarna.”

SYNC lanserades som ett tillval till den attraktivt prissatta Ford Focus 2008 och kostade runt 2 700 kr. Inom två år kunde alla bilar från Ford levereras med SYNC. I början av 2012 hade mer än fyra miljoner Ford-fordon utrustats med SYNC. Antalet förväntas växa till mer än nio miljoner fordon fram till 2015 i takt med att Ford lanserar tekniken i fler produkter världen över.

Programvaruplattformen SYNC har gjort det möjligt att regelbundet uppdatera systemet med nya funktioner. Många av dem har varit tillgängliga för kunderna som enkla nedladdningar som kan installeras hemma eller genom ett besök hos närmaste Ford-återförsäljare. Några av de nya funktionerna:

  • 911 Assist® (2008) – en automatisk nöduppringningsfunktion som använder kundens Bluetooth-anslutna mobiltelefon för att ringa nödnumret om en krockkudde löst ut.
  • Vehicle Health Report (2008) – en diagnostikrapport över fordonsstatusen som genereras i bilen och skickas via kundens mobiltelefon och som sedan kan visas på webbportalen www.syncmyride.com.
  • SYNC Services (2009) – genom att komplettera bilens SYNC-modul med en GPS-modul skapade Ford ett nätverk av tjänsteleverantörer som kunden kommer åt via det enkla röstkommandot “Tjänster”. Därmed kan kunden använda sin mobiltelefon för röstaktiverade, personligt anpassade nyheter, trafikinformation, detaljerade körhänvisningar, väderprognoser, företagssökning och sportresultat. Bara några månader senare tillkom fler tjänster i det molnbaserade nätverket, som bland annat horoskop, börsinformation, filmlistor och reseinformation.
  • Send to SYNC (2010) – möjligheten att skicka en destinationsadress från MapQuest eller Google Maps direkt till bilen för enkel nedladdning av detaljerade körhänvisningar.
  • Destinations App (2010) – när den första SYNC-appen för smarta telefoner på basis av Fords molnbaserade tjänster lanserades fick kunderna uppleva komfort på en helt ny nivå. Nu kunde de söka efter och lägga in destinationer, och även kolla upp trafiksituationen, utan att sitta i bilen.
  • AppLink™ (2010) – en banbrytande funktion som gjorde att Ford blev först med att röstaktivera och styra appar som exempelvis Pandora och Stitcher genom att samarbeta med utvecklare på deras eget programmeringsspråk och dra nytta av programmeringsgränssnittet SYNC API. Nu finns det tio 10 SYNC-kompatibla appar för de tre största mobilplattformarna, dvs. iOS, Android och BlackBerry OS.

Så föddes SYNC
Ford, som är känt för att snabbt utnyttja ny teknik, undersökte olika möjligheter att förändra upplevelsen av sitt varumärke och dess kultur.

“Vi kom fram till att vi kunde skapa ett paradigmskifte med goda kommunikations- och anslutningsmöjligheter”, säger Doug VanDagens, i dag global chef för Ford Connected Services och medlem av det första teamet som arbetade med SYNC-projektet.

Samtidigt började Microsoft ta sig in på bilmarknaden med sitt operativsystem Windows CE för inbyggda system.

I april 2005 talade både Fords styrelseordförande Bill Ford och Microsofts dåvarande vd Bill Gates på Microsoft Global Automotive Summit i Dearborn, Michigan. De två företagsledarna började diskutera på vilket sätt de kunde samarbeta för att utrusta bilar med den senaste kommunikationstekniken.

Medan konsumenterna byter mobiltelefoner och digitala mediaspelare vartannat år för att hänga med i den tekniska utvecklingen, håller bilarna normalt i minst tio år. Med ett inbyggt system skulle bilen bli hopplöst gammalmodig långt innan den är färdig att skrotas.

I stället för att tvinga bilägarna att betala för ännu ett trådlöst system i bilarna förespråkade Ford anslutningsplattformar som ger förarna möjlighet att använda den teknik som de redan har.

“I slutet av 2005 började Fords konstruktionsteam för el- och elektroniksystem att utveckla en plattform som kunde uppdateras med den senaste tekniken under hela bilens livslängd”, säger VanDagens. “Med Windows CE som bas kunde vi lägga till nya funktioner genom appar som bilägarna laddar ner från webben och installerar via ett USB-minne.”

I samarbete med leverantörer som bland annat Nuance, marknadsledare på röstigenkänning, utvecklade Ford ett robust och lättanvänt röstgränssnitt. Tekniken gav förarna möjlighet att ringa och ta emot telefonsamtal och välja låtar, artister, album, musikgenre och spellistor utan att släppa händerna från ratten eller ögonen från vägen.

I januari 2007 var SYNC klar att visas upp genom samtidiga presentationer på North American International Auto Show i Detroit och International Consumer Electronics Show i Las Vegas. Klicka här för att se ett videoklipp från presentationen på CES http://youtu.be/PCpec1sa_UM.

Beslutet att utforma systemet runt anslutningsmöjligheten till mobiltelefoner visade sig vara en lyckad riktlinje nästan omedelbart. Bara två dagar efter den första presentationen av SYNC lanserade Apple sin iPhone. På bara några år exploderade försäljningen av smarta telefoner och från att ha varit en liten nisch kom de att dominera marknaden för mobiltelefoner.

“SYNC har blivit en vändpunkt som omdefinierat bilen från ett vanligt transportmedel till en teknisk plattform som ger konsumenterna tillgång till de senaste tekniknyheterna”, säger Venkatesh Prasad, som även han ingick i det första utvecklingsteamet och nu är teknisk chef för öppna innovationer inom Ford Research and Innovation.