Världens första hybridbilar med kombinationen el och diesel, 3008 HYbrid4 och 508 RXH, har nu Sverigepremiär hos Peugeots återförsäljare. Modellerna har distinkt design, imponerande köregenskaper och avancerad dieselhybridteknologi med 200 hk, fyrhjulsdrift, automatlåda och ett koldioxidutsläpp från låga 99 g/km. Det är en hittills ouppnådd kombination på marknaden och tunga argument för Peugeots nya hybrider som kostar från 329 900 kr med ett förmånsvärde på cirka 1 686 kr/mån*.

Den miljöanpassade kombinationen el och diesel ger flera intressanta möjligheter som skonar både miljö och plånbok samtidigt som framkomlighet och körglädje blir viktiga plusvärden. Det handlar om fyrhjulsdrivning, maxeffekt på 200 hk och förbrukning i blandad körning på bara 3,8 liter per 100 km med ett koldioxidutsläpp av låga 99 gram per kilometer. Den avancerade tekniken minskar bränsleförbrukningen med cirka 35 procent.

Självklart klarar Peugeots hybrider de strängare utsläppskraven som beräknas införas 2013 i Sverige i och med den nya miljöbilsdefinitionen. Förmånsvärdena är också mycket förmånliga eftersom de beräknas på motsvarande 3008 2,0 HDi och 508 2,0 HDi utan automatlåda, fyrhjulsdrift och hybriddrivlina.

Bränsleeffektivitet och körglädje i samma paket
Tvärtemot vad många föreställer sig ger hybridtekniken inte enbart miljöfördelar. 3008 HYbrid4 och 508 RXH är de första exemplen på dieselhybrider med höga prestanda, förstklassig körbarhet och ett brett spektrum av möjligheter tack vara fyra olika körprogram: ZEV, 4WD, Sport, Auto.

När enbart elmotorn arbetar går hybriden praktiskt taget ljudlöst. Fyrhjulsdrivning ger extra hög säkerhet och ökad framkomlighet.

Personlig utstrålning med attityd
I formgivningen är Peugeot 3008 HYbrid4 en mix av stadsjeep, MPV och sedan. Bilens ursprung i 3008-serien märks tydligt i kombinationen av styrka och elegans. I kupén förenas högteknologi med praktiskt och ergonomiskt tänkande. 3008 HYbrid4 ger en körbarhet som många liknande biltyper inte kommer i närheten av.

Distinkt framtoning
I 508-programmet har RXH en tydligt utmejslad stil, som visar både på elegans och äventyrslust. Med 40 mm bredare spårvidd och 50 mm högre kaross har 508 RXH en helt egen utstrålning utan att bryta med övriga 508-seriens smakfullt balanserade linjespel.

Allroad-profilen understryks av detaljerna i matt stålgrå färg som omsluter karossens nederdel. Från främre stötfångaren löper linjen över hjulhusen, längs med tröskeln hela vägen till bakstötfångaren. De mattlackerade detaljerna, och den likaledes matta kromdekoren med HYbrid4-emblem, understryker att det här är en raffinerad kombi.

Förfinad interiör och teknik
Instrumentpanelen präglas även den av enkelhet och exklusiva materialval. Delar av dekoren är utförd i tonade kopparnyanser, för att understryka att det är elektricitet som utgör grunden i HYbrid4-systemet. Kopparkulören går igen även i klädselns sömmar. Växelväljaren är ingen ordinär knopp utan smäcker och futuristiskt uformad i läder och krom och utformad som en datormus.Kupén präglas av vit bakgrundsbelysning som skapar en ombonad effekt – instrumentbelysningen likväl som de olika upplysta partierna runt om i kupéutrymmet.

Det finns också en unik klädsel för 508 RXH med en blandning av ljus alcantara och ett innovativt lasertryckt tygmaterial, som tillsammans skapar en tvåtons klädsel som bidrar till den höga kvalitetskänslan.

Generös standardutrustning
508 RXH erbjuds i ett utförande med mycket generös standardutrustning som positionerar modellen i premiumsegmentet. Här bjuds bland annat hybriddrivlina, allroad-egenskaper, halvläderklädsel, elektriskt manövrerade framstolar med justerbara svankstöd och utdragbara lårstöd, navigation, parkeringradar fram och bak, tvåzons klimatanläggning, farthållare, head up-display, Webasto med tidur, elektrisk parkeringsbroms samt 18-tums aluminiumfälgar.

Till Peugeot 3008 HYbrid4 finns flera förarhjälpmedel, såsom ”Head Up Display”, distansvarnare som kontrollerar avståndet till framförvarande fordon, elektronisk parkeringsbroms och backstopp (Hill Assist). Navigations- och kommunikationssystemet WIP Nav är kopplat till en 7-tum stor, högupplöst widescreen-skärm och på skärmen är det möjligt att i detalj följa hur diesel- och elmotorn arbetar samt den momentana förbrukningen. Denna visuella grafik bidrar till att förenkla snålkörning och är standardutrustning i Peugeot 3008 HYbrid4 Allure.

Diesel och el – en logisk kombination
Att erbjuda 3008 och 508 RXH med HYbrid4-tekniken, som kombinerar en diesel- och en elmotor, var ett logiskt val eftersom det ger en perfekt mix av egenskaper för alla typer av köpare:

  • bra prestanda kombinerat med förstklassiga köregenskaper
  • frihet att köra på alla typer av vägar tack vare fyrhjulsdrift
  • enkel användning med fyra unika körlägen (nollutsläpp, fyrhjulsdrift, sport, auto) och batteriladdning som sköts helt automatiskt
  • tyst läge tack vare möjligheten att köra på enbart eldrift (ZEV, Zero Emission Vehicle).

Sammanfattningsvis är Peugeot 3008 HYbrid4 och 508 RXH två unika modeller på marknaden med enastående avancerad teknik, unik användbarhet och säkerhet, ojämförlig körglädje och imponerande låga koldioxidutsläpp.

*vid 52 procents marginalskatt