BMW väljer återigen NGK som leverantör av tändstift till sina motorer. Den här gången är det BMW N20, en helt ny 4-cylindrig 2.0 liters turbomatad motor som ersätter den tidigare 6-cylindriga N52.

Motorn kommer att förekomma i en rad olika modeller från BMW som t.ex. 320i, 520i, 528i, X1, X3 och Z4. N20 har tack vare färre cylindrar och ett motorblock i aluminium blivit 15 kilo lättare än N52. Då vikten är lägre har man också kunnat göra motorn bränslesnålare, men för att kombinera en hög effekt med låg bränsleförbrukning har motorn fått variabla ventiltider, en sk. Twin-scroll turbo och ett ultramodernt insprutningssystem. Detta ställer hårda krav på tändstiftet och bland annat har man höjt det maximala bränsletrycket till 200 bar. Därför har NGK tagit fram SILZKBR8C8S, ett tändstift med en lång gänga och en speciell design som gör att tändstiftet hamnar längre in i förbränningsrummet. Detta är tillsammans med en tunn lasersvetsad mittelektrod i Iridium bra för att förbränningen ska kunna sprida sig optimalt och ge maximal effekt och bränsleekonomi. Eftersom både mitt- och sidoelektrod i SILZKBR8C8S består av ädelmetaller (Iridium och Platina) blir tändstiftet extremt motståndskraftigt mot korrosion och slitage. Därmed håller sig elektrodavståndet i princip oförändrat under hela sin livslängd.