Mazdas helt nya kompakta crossover CX-5 är nu officiellt en av de allra säkraste bilarna efter att ha fått maximala fem stjärnor I EURO NCAPs krocktester. Mazda CX-5 började säljas i Europa under februari månad och fick toppresultat i samtliga fyra kategorier.

Skyddet för vuxna åkande blev 94 %, för barn 87 % och för olika säkerhetssystem 86 %, högt över vad som behövs, 80 %, 75 % respektive 60 %, för att få högsta möjliga fem stjärnor totalt i Euro NCAPs säkerhetstester.

Mazda CX-5 fick det allra högsta betyget trots att Euro NCAP ökat kraven för både skyddet av fotgängare och totalt under 2012. Skyddet av fotgängare skall nu vara minst 60 %.

Efter Mazda6 och Mazda3 är nya CX-5 den tredje Mazda-modellen som erhållit maximala fem stjärnor sedan Euro NCAP införde ett nytt system under 2009. Poängen i varje kategori baseras på flera olika krocktester, bl.a. frontalkollision i 64 km/tim, sidokollision i 50 km/tim, stolpsidokrock i 29 km/tim, kollision rakt bakifrån för att utvärdera skyddet mot whiplash-skador och en simulerad kollision i 40 km/tim för att utvärdera skyddet för fotgängare. Euro NCAP utvärderar även bilens olika säkerhetssystem.

Mazda CX-5 är den första bilen i en helt ny generation Mazda-produkter och den första som har nyutvecklade karosstrukturen SKYACTIV-Body. Med uppgiften att utveckla den idealiska karossen satte sig Mazda-ingenjörerna vid konstruktionsborden för att tänka i nya banor när det gällde både struktur, material och tillverkningsmetoder. Som ett resultat består CX-5 karossen av 61 % höghållfasthetsstål. Och stötfångarfästena både fram och bak har ultrahöghållfasthetsstål i 1800 MPa – det starkaste stålet hittills som använts i en bil.

Mazdas nya SKYACTIV-Body har inte bara en av de allra säkraste karosserna vid krocktester, utan är också förhållandevis mycket lätt. Mazda planerar att använda SKYACTIV-Body i alla sina nya kommande modeller.