Peugeot har länge dominerat i småbilsklassen. Flera modeller har varit Europas och Sveriges mest sålda småbilar och Peugeot 206 tillverkades i närmare 7,5 miljoner exemplar. Den 5 maj lanseras nya Peugeot 208 i Sverige – en generation som ska föra arvet från Peugeots populära 200-serie vidare in i framtiden.

208 är kompakt utvändigt men en av de rymligaste i klassen. Den innovativa förarmiljön är byggd kring en mindre ratt, upphöjd instrumentering och en digital multifunktionsskärm, vilket bidrar till högre säkerhet, bättre ergonomi och inte minst en körupplevelse utöver det vanliga. Miljöarbetet finns med från början till slut med 25 procent ”gröna” material i tillverkningen, klassledande låg förbrukning och en återvinningsgrad på hela 95 procent.

208 kommer från start i två karossformer; 3- och 5-dörrar med en generös standardutrustning. Med den nyutvecklade trecylindriga bensinmotorn på 1,0 liter kostar Peugeot 208 3d från 124.900 kr.

Nya generationens småbil
För att anknyta till utvecklingen vi möter i vår vardagsteknologi med hög grad av interaktivitet, smarta telefoner mm lägger nya Peugeot 208 grunden till ett generationsskifte när det gäller bilar. Nya 208 är kompakt men rymlig, innovativ, bränsleeffektiv och har en hög grad av avancerad teknologi med många digitala funktioner integrerade i bilen.

Peugeots nya formspråk
Peugeot 208 är den första modellen som fullt ut har utvecklats i linje med märkets nya formspråk. Några av 200-seriens föregångare har blivit ikoner och dessa har legat till grund för Peugeots designteam i utvecklingen av nya 208. Den flytande grillen, signaturljusen och de bumerangformade bakljusen har utformats i harmoni med övriga linjer. Modellen är atletisk och sofistikerad i sin stil med många moderna inslag. Helhetsintrycket gör att 208:an framstår som en både mjuk, sportig och elegant bil. Det karaktäristiska bakpartiet på 3-dörrarsmodellen för designmässigt tankarna till en av 200-seriens mest berömda förfäder.

Föraren blir ett med bilen
Interiören förstärker intrycket av det som utsidan ger en försmak av. Nya Peugeot 208 utmanar den traditionella uppfattningen av hur insidan på en bil ska se ut. Det stora genombrottet är förarplatsens utformning. Den är byggd kring en mindre ratt, en upphöjd instrumentering och en digital multifunktionsskärm som gör att bilen och föraren blir sammankopplade på ett helt nytt sätt. Den mindre ratten förstärker bilens sportiga karaktär och förbättrar ergonomin liksom den högt placerade instrumenteringen som bidrar till säkrare körning eftersom föraren inte behöver flytta blicken långt från vägen. Multifunktionsskärmen, som gör ”smarta telefoner” till en del av bilen, styr färddatorn och bilens inställningar.

Moderna motorer
Med ett koldioxidutsläpp som är 34 g/km lägre än i 207, tar Peugeot 208 ledningen i småbilsklassen. Alla motorerna i 208 är moderna och bränslesnåla och flertalet är utrustade med den senaste generationens mikrohybridsystem, Stop&Start. Dieselmotorernas utsläpp börjar på låga 87 gram CO2/km med en bränsleförbrukning från 3,4 l/100 km och ingen av de fem dieselmodellerna släpper ut över 99 gram!!

I Peugeot 208 lanseras en helt ny 3-cylindrig miljöklassad bensinmotorfamilj. Motorerna varierar mellan 1,0 och 1,2 liters slagvolym och är mycket effektiva med ett utsläpp som startar på låga 99 gram CO2/km och en bränsleförbrukning på 4,3 l/100 km.

Lätt och kompakt men rymlig
Peugeot 208 utmärker sig genom sitt kompakta yttre och imponerande stora innerutrymmen. Modellen är också en lättviktskonstruktion med en stor andel ekologiska material. Peugeots designers har lyckats sänka vikten jämfört med företrädaren med upp till hela 173 kg! Den lättaste versionen väger 975 kg. 208 är 7 cm kortare än föregångaren och 1 cm lägre. Trots de kompakta yttermåtten är innerutrymmena större – hela 5 cm större benutrymme för baksätespassagerarna och 15 VDA-liter större bagageutrymme.

Eco-design
Hela 25 % av nya 208 är byggd av ”gröna” material, till exempel hampa och återvunnen plast, vilket gör att modellen sätter en ny standard inom Eco-design. Peugeot är först i världen med att konstruera en bakstötfångare och fläktdelar helt i ekologiska material. Plasten framställs av växtoljor istället för av fossil olja. Bara genom att använda naturmaterial i stötfångaren på Peugeot 208 görs en besparing på hela 1 600 ton fossil olja per år baserat på försäljningsprognosen.