Den nya modellen Ford Transit Custom representerar en helt ny generation transportfordon i 1-tonsklassen från Ford och är ett viktigt steg i bilföretagets satsning på att förstärka sitt utbud av transportbilar fram till år 2014.

Med sin djärva nya design, småbilsliknande interiör och enastående köregenskaper vänder sig Ford Transit Custom till ett utökat kundsegment; bilen förväntas tilltala en bred grupp yrkesutövare, hantverkare och småföretagare.

Den nya modellen har den robusthet och det höga värde som Transit brukar förknippas med tillsammans med klassens ledande lastkapacitet, imponerande hållbarhet och låga driftskostnader bland annat tack vare klassens bästa bränsleekonomi.

Den nya, dynamiska Transit Custom – i en fullständig serie med skåpbil, kombi och skåpbil med dubbel hytt – kommer att börja säljas senare i år både i Europa och på andra marknader. Den kommer däremot inte att säljas i Nordamerika.

Djärvt, nytt yttre
Nya Transit Custom gör direkt intryck med sina djärva exteriör, som har fått samma dynamiska formspråk som Fords småbilar – det som brukar kallas kinetic design.

De välbekanta designegenskaperna från Kinetic Design bidrar till att ge Transit Custom dess unika karaktär, inklusive den djärva trapetsformade grillen, den kraftfulla axellinjen och de betonade hjulhuskanterna.

Redan från lanseringen kan Transit Custom-kunderna välja mellan kort hjulbas (4,97 meter; SWB) och lång hjulbas (5,34 meter; LWB), så att de får det lastutrymme som passar verksamheten bäst.

Klassens bästa lastkapacitet
Innanför den eleganta utsidan följer den nya modellen den klassiska Transit-traditionen genom att erbjuda klassledande lastkapacitet, inklusive ett antal innovativa nya lastfunktioner.

Förutom att bilen har en största lastvolym som slår de närmaste konkurrenterna (6 kubikmeter SAE med hel mellanvägg) har lastutrymmet i Transit Custom optimerats för att erbjuda mer utrymme och större bekvämlighet än rivalerna. Bland de viktigaste funktionerna och innovationerna finns:

  • Optimerad design av mellanvägg och lastutrymme gör att SWB-modellen kan frakta tre stycken Euro-pallar lastade minst en meter högt
  • Lastgenomföring i mellanväggen gör att laster på upp till tre meters längd, t.ex. rör och stegar, kan fraktas säkert inuti fordonet
  • Klassledande bredd mellan hjulhusen gör så att bred last, till exempel skivor på 2440 x 1220 mm, kan fraktas liggande (eller, vid behov, ställas på sidan)
  • Klassledande höjd och bredd på skjutdörrarna underlättar lastning och lossning
  • Takräcken inbyggda i taket – kan vid behov tas bort. När de inte används kan tvärstagen enkelt vikas ned, så att man minskar luftmotstånd och bränsleförbrukning samt håller höjden under två meter (gäller inte 330-serien)
  • Krokar och fästpunkter har fått en ny placering på sidorna, så att golvet lämnas fritt – ger enklare lastning/lossning och rengöring
  • Golvbeläggning i lastutrymmet som har längre hållbarhet och är lättare att rengöra

För att passa olika kundbehov med en lastkapacitet från 600 till 1400 kg kommer Transit Custom att finnas i flera olika bruttoviktsalternativ.

Förarglädje
Med ny, snygg interiör, avancerade funktioner och enastående körglädje lockar Transit Custom med egenskaper som utmärker vanliga personbilar.

Den moderna cockpitliknande förarplatsen har fått en skulpterad instrumentpanel som inte bara är snygg att se på utan också har smarta förvaringsutrymmen för flaskor, mobiltelefoner och dokument. Förarsätet är extra flexibelt så att man får en körställning som passar – inklusive en möjlighet att skjuta sätet 30 mm längre bakåt, vilket uppskattas mycket av långa personer – och rattstången kan justeras i höjd- och längdled.

När föraren väl sitter bakom ratten kan han eller hon dra nytta av de många förarassistensfunktioner som på sistone lanserats på Fords personbilar, till exempel följande:

  • Det röstaktiverade kommunikationssystemet SYNC – gör att mobiltelefoner och musikspelare kan anslutas till bilen och styras med röstkommandon.
  • Nödhjälpsassistans – en prisbelönt ny funktion, som ingår som en del av SYNC, och som hjälper förare eller passagerare att kontakta larmtjänst vid en eventuell olycka och automatiskt förmedlar information om fordonets position.
  • Bakåtriktad kamera – med display inbyggd i backspegeln.
  • Filkörningsassistans och Driver Alert – två nya funktioner som slår larm dels när bilen av misstag är på väg att lämna sin fil, dels om föraren visar tecken på trötthet.

Något annat som gör Transit Custom attraktiv för förare är de förbättrade vägegenskaper och prestanda som finjusterats för att få fram samma naturliga och lättkörda känsla som kunderna uppskattar i Fords vanliga bilar.

Teknikerna har utvecklat Fords nya 1-tonsplattform, som används för Transit Custom, så att den blivit mycket stelare (med en vridstyvhet som ökats med hela 37 procent) och starkare, vilket ger bättre vägegenskaper och lägre buller.

En omsorgsfull trimning av komponenterna i hjulupphängning och styrning har gjort bilen bekvämare samtidigt som styrningen blivit exaktare och smidigare. Precis som nya Focus har Transit Custom utrustats med den senaste elektroniska stabilitetstekniken med vridmomentsfördelning för bättre väggrepp och stabilitet.

Den stelare karossen har, tillsammans med ett rigoröst arbete med att minska buller och vibrationer i hela fordonet, lett fram till en tystare förarmiljö. Möjligheten att uppfatta samtal har ökats med nio procent i hytten.

För att ge ett så bra krockskydd som möjligt har Custom fått en optimerad kaross med inslag av ultrahöghållfast stål, vilket är första gången i en Transit. Sammanlagt hela 40 procent av karossen är tillverkad av höghållfast eller ultrahöghållfast stål, viket resulterat i en stark men ändå lätt kaross som ger ett effektivt krockskydd.

Kunderna har möjlighet att välja till krockgardiner fram förutom krockkuddar för förare och passagerare samt sätesmonterade krockkuddar i brösthöjd. Precis som på Fords senaste passagerarmodeller har den nya bilen fått en rattstång med horisontell deformering, vilket minskar belastningen på förarens huvud och bröstkorg vid en frontalkrock i hög hastighet.

Samma robusthet och låga ägandekostnad som alltid
Precis som alla Transit-fordon har nya Transit Custom utvecklats för låga ägandekostnader och hög tillförlitlighet.

Låga driftskostnader uppnår man bl.a. med hjälp av klassens bästa bränsleekonomi tack vare en förbättrad version av Fords 2,2-liters Duratorq TDCi-dieselmotor. Denna sportiga och följsamma motor finns med 100, 125 och 155 hästkrafter och har nu start-/stoppsystem som standard på Stage V-modellerna. Det ger en bränsleförbrukning vid blandad körning på 6,6 l/100 km och koldioxidutsläpp på 174 g/km, en minskning på upp till 8 procent jämfört med närmast motsvarande Transit-modell i dag.

Att minska den övergripande ägandekostnaden var en viktig prioritering under utvecklingsarbetet; här ingår bland annat kortare underhålls- och reparationstider, 12 års garanti mot genomrostning samt klassens längsta serviceintervall med två år/50.000 km.

Den nya generationen skåpbilar från Ford
Ford kommer att presentera större Transit-modeller med högre lastkapacitet senare under 2012. De här modellerna kommer att säljas globalt, även i Nordamerika, och kommer också att finnas med bakhjulsdrift.

Produktionen av Transit Custom kommer att inledas i mitten av 2012 på Fords fabrik i turkiska Kocaeli, och försäljningsstarten blir under årets andra hälft.