Ford SYNC presenteras nu i sommar i nya B-MAX och kommer sedan snabbt till andra modeller, såsom Focus och Kuga. Text-till-tal-funktionen på SYNC, som utvecklats av Microsoft, innebär att meddelanden kan hämtas med enkla röstkommandon (från kompatibla Bluetooth-anslutna telefoner).

SYNC gör också att förare kan välja ett av flera förprogrammerade svar, så att de kan fokusera på sin körning men samtidigt hantera sin mobil på ett säkrare sätt. Bland de färdiga svaren finns: ”Jag älskar dig”, ”Skicka vägbeskrivning” och ”Vi ses om 10 minuter”.

Text-till-tal-funktionen i SYNC är kompatibel med ett växande antal smarta mobiler, tack vare MAP-standarden (Message Access Profile) för Bluetooth-anslutningar. Standarden används redan av ledande mobiltillverkare som Research In Motion (RIM), företaget bakom Blackberry.

”RIM planerar att införa MAP på sina BlackBerry-mobiler. Vi är glad över samarbetet med Ford och hoppas uppnå en standardisering i bilbranschen”, säger Andrew Bocking som ansvarar för programvaran i handhållen utrustning på Research In Motion.

Mer än 4 miljoner Ford-fordon i USA har redan SYNC och Ford räknar med att 3,5 miljoner nya bilar i Europa kommer att vara utrustade med SYNC senast år 2015.

Enligt en ny studie säger hälften av alla bilförare i Europa att de läst SMS framför ratten, en dålig vana som man vet kan bidra till fler olyckor i trafiken.

Den här studien i trafiksäkerhet gjordes på uppdrag av Ford för att ta fram underlag i samband med att företaget förbereder introduktionen av sitt bilkommunikationssystem SYNC, som kan läsa upp SMS med hjälp av en teknik som omvandlar text till tal. Dessutom gör SYNC att föraren med röstkommandon kan välja mellan olika förprogrammerade SMS-svar.

48 procent av tillfrågade bilförare i Tyskland, Spanien, Frankrike, Storbritannien, Italien och Ryssland uppger att de har kontrollerat sina SMS medan de kör. I Italien var andelen 61 procent, i Ryssland 55 procent, i Frankrike och Tyskland 49 procent, i Spanien 40 procent och i Storbritannien 33 procent.

Trots att den dåliga vanan att läsa SMS framför ratten är så utbredd, tycker de flesta förare i undersökningen att beteendet är farligt. Hela nittiofem procent av förarna i de sex länderna håller med om att SMS-andet påverkar körförmåga och säkerhet. Ungefär hälften tror att förarna reagerar 50 procent långsammare när de kontrollerar sina SMS.

Undersökningen, som omfattar 5.500 personer, visar att förare i Tyskland, Spanien, Frankrike, Storbritannien och Italien är mest benägna att svara på SMS om de kommer från deras partner. För ryska förare är det viktigare att läsa SMS från en annan familjemedlem än hustrun/maken.

SMS från vänner får minst uppmärksamhet, med undantag för Tyskland och Frankrike där det är arbetsrelaterade meddelanden som får lägst prioritering.