Tack vare det innovativa säkerhetssystemet aktiv citystopp minskar Fords nya modell B-MAX risken för olyckor i låga hastigheter eller för skador när olyckan inte kan undvikas.

Varje år skadas mer än en halv miljon personer i bilolyckor i städerna i Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Italien och Spanien. Ungefär en av åtta olyckor handlar om påkörning bakifrån i låg fart, just den typ av tillbud som aktiv citystopp är till för att undvika eller mildra.

“Påkörning bakifrån i låg fart hör till den vanligaste olyckstypen i stadstrafiken”, säger Roland Schaefer, säkerhetsanalytiker på Ford Europa. “Dessa olyckor inträffar vid trafikljus, korsningar, rondeller och alla andra situationer där man stannar och startar. Det krävs inga höga hastigheter för att man ska skadas. Också i 15 km/h kan man få allvarliga nackskador.”

Aktiv citystopp lanserades med Focus förra året och presenteras nu för första gången på en av Fords kompakta modeller. Systemet övervakar framförvarande trafik och slår till bromsarna om den egna bilen bedöms vara på väg att köra in i bilen framför. Vid testning har systemet visat sig kunna förhindra krockar i farter upp till 15 km/h och mildra effekterna av en påkörning i hastigheter upp till 30 km/h. Systemet fick en Advanced-utmärkelse av Euro NCAP år 2011.

Aktiv citystopp är ett av många exempel på hur Fords nya multiaktivitetsfordon B-MAX använder teknik som motverkar de vanligaste olyckorna och höjer säkerheten i tätt trafikerade miljöer.

Fords backstartshjälp hindrar bilen från att rulla bakåt vid start eller parkering i motlut; B-MAX är dessutom extremt lättmanövrerad i trånga utrymmen tack vare kompakt kaross, upphöjd förarposition, liten vändradie och bakåtriktad kamera.