Nya A3, som premiärvisas på årets upplaga av den internationella bilsalongen i Genève, bjuder på innovationer inom en rad områden. Audi ultra sänker vikten med hela 80 kg och Audi connect gör det möjligt att interagera med bilen och omvärlden på helt nya sätt.

Miljögodkända versioner som 1.6 TDI med ett utsläpp på 99 g CO2/km samt versioner med hybriddrivning och alternativa drivsystem, som t.ex. biogas och Audi e-gas lanseras under kommande år. Och utbudet av förarhjälpsystem och infotainmentutrustning sätter ny standard i premiumkompaktklassen.

Nya Audi A3 kännetecknas av skarpa linjer och kompakta mått. Längden (4.237 mm) och höjden (1.421 mm) är i stort sett samma som på förra generationens Audi A3. Ändå är proportionerna sportigare än någonsin: Hjulbasen har förlängts med 23 mm till 2.601 mm, överhänget fram är kortare, och på bredden har bilen vuxit 12 mm till totalt 1.777 mm.

Som tillval kan Audi leverera xenon plus-strålkastare med band av LED-lampor i varselljuset som ger A3 ett karaktäristiskt utseende, framför allt vid mörker.

På sidorna ger den tydligt konturerade tornadolinjen, en klassisk detalj i Audis design, struktur åt området under rutorna. Ovanför trösklarna viker denna dynamiska linje av uppåt.

Designen bak, med spoiler och diffusor, framhäver bilens ökade bredd. Beroende på motoralternativ är nya A3 försedd med ett eller två avgasrör på vänster sida i diffusorinsatsen.

Audi ultra lättviktskonstruktion
Lättviktskonstruktionsprincipen Audi ultra har mottot: ”Rätt material på rätt plats för optimal funktion.” I överensstämmelse med detta har konstruktörerna tagit fram en flermaterialskaross för nya A3. Komponenter tillverkade i formhärdat och varmbearbetat stål bildar en stark struktur i underredet, A- och B-stolparna samt takbågen. På många andra ställen används höghållfasta stålkvaliteter i karossen. Motorhuven och skärmarna är tillverkade i aluminium vilket ger en viktbesparing på 9 kg.

Lättviktskarossen, tillsammans med motorer som utvecklats enligt downsizing-principen, har stor inverkan på bilens vikt. A3 1.4 TFSI har en tjänstevikt på endast 1.175 kg, cirka 80 kg mindre än den förra modellen, och skapar på så sätt en ny norm i premiumkompaktklassen.

Men karossen på Audi A3 är inte bara lätt, utan erbjuder dessutom högsta kollisionssäkerhet och komfort. En ljudisolerande vindruta är standard och flera andra åtgärder har vidtagits för att ljudnivån invändigt ska bli så låg som möjligt, även i höga hastigheter.

Aerodynamisk finslipning, däribland ett plant underrede och täckt motorutrymme, har resulterat i en luftmotståndskoefficient (cW) på låga 0,31.

Interiör och utrustning
Audi levererar interiören i de diskreta färgerna svart och titangrått. Som alternativ erbjuds pashminabeige, kastanjebrunt och capriorange. Dessutom kan sätesklädslar i flera olika läderkvaliteter samt även en variant i läder/Alcantara, levereras. Utöver det erbjuds S-line sportpaket med många exklusiva detaljer som ger en svart look i hela kupén.

Bagageutrymmet i nya Audi A3 har en grundkapacitet på 365 liter. Fälls det delade baksätet ned, utökas lastutrymmet till 1.100 liter. Lastgolvet kan placeras på 2 nivåer – en för att få maximal volym, en för få ett platt golv.

Drivlina
Instegsmotorn 1.4 TFSI utvecklar 122 hk, och ett maximalt vridmoment på 200 Nm, vilket finns tillgängligt redan från 1.500 r/min. Med denna motor under huven accelererar Audi A3 från 0 till 100 km/h på 9,3 sekunder.

Topphastigheten ligger på 203 km/h. Bränsleförbrukningen vid blandad körning inskränker sig till 5,2 liter per 100 km motsvarande CO2-utsläpp på 120 gram per km. Nästa bensinmotoralternativ är 1.8 TFSI som ger 180 hk och har ett vridmoment på 250 Nm i varvtalsområdet 1.250 – 5.000 v/min. Denna motor kombinerar direktinsprutning med tilläggsinsprutning i insugningsröret, varierar ventillyften beroende på belastningen med hjälp av Audi valvelift system samt använder sig av ett mycket avancerat temperaturstyrningssystem för att snabbt få upp motorn i arbetstemperatur efter en kallstart. Motorn tar A3 från 0 till 100 km/h på 7,2 sekunder och en topphastighet på 232 km/h. Bränsleförbrukningen vid blandad körning är 5,6 liter/100 km, motsvarande 130 g CO2/km.

På dieselsidan erbjuds inledningsvis nya 2.0 TDI, även den ett med nytt, avancerat temperaturstyrningssystem. Dessutom har de bägge balansaxlarna flyttats från oljetråget till vevhuset, vilket gjort motorns gång märkbart jämnare. Motorn ger nu 150 hk och ett maximalt vridmoment på 320 Nm, vilket ger en acceleration från 0 till 100 km/h på 8,6 sekunder. Topphastigheten ligger på 216 km/h. Vid blandad körning nöjer sig 2.0TDI med 4,1 liter bränsle/100 km, motsvarande CO2-utsläpp på för prestandan sensationellt låga 106 g/km.

En version med en extremt effektiv 1,6-liters TDI-motor under huven kommer att lanseras senare i år – förbrukningen ligger på endast 3,8 liter per 100 km, vilket motsvarar 99 g CO2/km.

Med försäljningsstart i höst kommer även en ny S-modell. Under utveckling är också nya versioner med hybrid- och e-gas/biogasdrift.

Chassi
Chassit på nya Audi A3 är en central del i den sportiga körupplevelsen. Framhjulsupphängningen är av McPherson-typ, kombinerat med en multilänkaxel bak. Den elektromekaniska servostyrningen är känslig och högeffektiv, när man kör rakt fram förbrukar den ingen energi alls, vilket bidrar till Audi A3:s låga förbrukningssiffror.

Nya Audi A3 rullar på 16-, 17- eller 18-tumsfälgar. Bakom fälgarna sitter högeffektiva bromsar, där bromsskivorna fram är ventilerade. Det elektroniska stabiliseringsprogrammet ESP innehåller som standard den avancerade elektroniska differentialbromsen XDS.

Med hjälp av minimala bromsingrepp minskar denna understyrningen och ökar drivkraften, vilken både ökar säkerhet och körglädje när man kör nära väggreppets gräns i en kurva.

Infotainment
Den moduluppbyggda infotainmentplattformen, som gör sin debut i A3, representerar ett stort steg framåt inom mobil kommunikationsteknik.

När man slår på systemet, fälls MMI-manöversystemets (MMI=Multi Media Interface) display ut elektriskt ur instrumentpanelen. Beroende på version mäter skärmen endera 5,8” eller 7” diagonalt.

MMI kan kompletteras med anslutningspaketet som innehåller Audi music interface för integrering av bärbara spelare samt Bluetooth-gränssnitt och förberedelse för navigationssystem. Om A3-kunden senare köper ett SD-kort med navigationsdata eller beställer navigationspaketet tillsammans med bilen, blir MMI radio också ett fullfjädrat navigationssystem.

MMI navigation plus med MMI touch, den mest avancerade versionen av MMI, är ett mediacenter med en lagringskapacitet på 60 GB. Det innehåller en DVD-spelare, röststyrningsfunktion, en högupplöst 7″-display och ett integrerat Bluetooth-gränssnitt där mobiltelefoner och mediaspelare kan anslutas.

Lanseringen av nya A3 innebär också premiär för Audi phone box, ett telefonförvaringsutrymme under armstödet som upprättar en trådlös koppling från telefonen till bilens takantenn för bättre mottagning, har en USB-utgång för laddning och integrerar telefonen i bilens infotainmentsystem.

Som alternativ till Audi sound system finns tillvalet Bang & Olufsen Sound System vars 705 Watt starka 12-kanalsförstärkare levererar 5.1-ljud genom 14 högtalare.

Audi connect
Audi connect sammanför all infotainmentutrustning och sätter via nätverk bilägaren i förbindelse med Internet, trafikinfrastruktur och andra fordon. Den centrala komponenten här är ”Bluetooth biltelefon online” som är ett tillägg till MMI navigation plus. Denna ger tillgång till Internet via sin UMTS-modul. Det här gör att passagerarna smidigt kan surfa på nätet och sköta sin e-post – upp till 8 mobila enheter kan anslutas via systemets integrerade WLAN-hotspot.

För föraren erbjuder Bluetooth biltelefon online tillgång till specialanpassade Internettjänster. Med hjälp av dessa kan man t.ex. använda bilder från Google Earth för navigeringen, lyssna på webradio via den nya funktionen Audi music stream, med röststyrning söka på intressanta ställen (POI) och ha tillgång till Google Street View.

Förarassistenssystem
Också när det gäller förarassistenssystem lägger Audi A3 ribban på en ny nivå i premiumkompaktklassen. Det viktigaste av dessa system är Audi adaptiv farthållare som genom att bromsa eller accelerera den egna bilen håller önskat avstånd till fordonet framför. Systemet kan användas i hastigheter upp till 150 km/h.

Om det skulle föreligga risk för en kollision med bilen framför, varnar ACC-systemet föraren stegvis. Om så skulle krävas, kan systemet påbörja en inbromsning för att minska bilens hastighet vid kollisionen.

Om en kollision skulle inträffa, aktiveras Audi multi collision brake, ett system som förhindrar okontrollerade sekundära rörelser för bilen efter den inledande kollisionen. Om Bluetooth biltelefon installerats, rings automatiskt ett samtal till räddningstjänsten. Vid aktivering i hastigheter under 30 km/h, applicerar systemet full bromskraft i en nödsituation. I många fall kan detta förhindra sekundära kollisioner med fotgängare.

Till förarhjälpsystemen hör också andra lösningar. Audi side assist, som med hjälp av radar övervakar området bakom den egna bilen och gör det enklare för föraren att byta fil, medan Audi active lane assist med hjälp av små korrigerande ingrepp i styrningen vid behov hjälper till att hålla bilen i sitt körfält. Systemets kamera används även för ett annat system som läser av trafikskyltarna och kan visa hastighetsbegränsningar och annan information på displayen till MMI navigation plus. Pauspåminnaren känner av om föraren håller på att bli trött och ger då en varning.

Säkerhetssystemet Audi pre sense basic är ett annat intressant tillval. Om detta system via sensorerna i det elektroniska stabiliseringsprogrammet ESP detekterar att bilen hamnat i ett instabilt körtillstånd, spänner det säkerhetsbältena i framsätet med hjälp av elmotorer samtidigt som det stänger soltaket och sidorutorna.

Nya A3 – tredje generationen av en framgångssaga
A3 är en hittills 16 år lång framgånghistoria för Audi. Den första generationen av denna modellserie, som lanserades 1996 som 3-dörrarsmodell, gav upphov till ett helt nytt segment på marknaden – premiumkompaktklassen. Med sin sportiga karaktär, sitt högklassiga utförande och tillgången till quattro fyrhjulsdrift som tillval, blev Audi A3 till en ny norm. 1999 kompletterades modellutbudet med en 5-dörrarsversion och med sportiga S3. Audi sålde ca 880.000 exemplar ur denna första modellserie.

Den andra generationen, som följde 2003, blev ännu mer framgångsrik och plussade på den totala försäljningssiffran till ca 1,8 miljoner. Trots att ny konkurrens uppstod, fortsatte Audi A3 att dominera premiumkompaktsegmentet. Med mångsidiga Sportback (2004), dynamiska S3 (2006), öppna Cabriolet (2008) och den ultimata sportmodellen RS 3 (2011) breddades modellutbudet kraftigt. Till dags dato har modellserien A3 under sin produktionstid svarat för mer än en femtedel av företagets totala försäljning och därigenom etablerat sig som en av Audis viktigaste modeller.

Highlights nya Audi A3

  • 80 kg lättare. Audi ultra flermaterialskonstruktion med stål och aluminium sänker vikten med hela 80 kg gentemot föregångaren, vilket minskar bränsleförbrukningen och ökar körglädjen.
  • 99g/km. Det snålaste motoralternativet, 1.6 TDI, drar endast 3,8 l/100 km, motsvarande 99 g CO2/km.
  • Lanseras med TDI- och TFSI-motorer med en uteffekt på 122 – 180 hk och utsläppsnivåer på mellan 106 och 130g/km. Två miljöbilar erbjuds vid säljstart: 1.4TFSI med 122 hk och 120g/km, samt 2.0TDI med 150 hk och 106g.
  • Manuell eller automat – quattro senare. Två växellådor erbjuds, manuell eller S-tronic med dubbelkopplingsteknik. Vid lanseringen finns endast framhjulsdrivna varianter, men quattro permanent 4-hjulsdrift kommer att kunna erbjudas inom kort.
  • Hybrid- och gasversioner kommer. Versioner med alternativa drivsystem som t.ex. hybrid och biogas är under utveckling.
  • Sportigt elegant styling med coupéliknande linjer och lång hjulbas.
  • Mycket avancerade förarhjälpsystem som tillval, t.ex. Audi adaptiv farthållare, vidareutvecklad parkeringshjälp och Audi pre sense.
  • Brett utbud av infotainmentutrustning, ljudsystem från Bang & Olufsen, Audi phone box och tjänster från Audi connect.

Den svenska lanseringen av nya Audi A3 är planerad till september månad. Förförsäljningen startar dock redan i maj månad och priserna börjar på 203.500 kronor för en A3 3-dörrars 1.2 TFSI, 105 hk.