Subaru toppar även i år den prestigefyllda amerikanska undersökningen Consumer Reports. Undersökningen är den mest omfattande i USA och innefattar moment som testkörning, säkerhet och tillförlitlighet. Det är fem japanska bilmärken i toppen och Subaru rankas allra högst.

Subaru fick 75 poäng, vilket är två poäng mer än i förra årets undersökning och lägger därmed beslag på förstaplatsen. Nya Impreza, som var en av nykomlingarna i startfältet, gick direkt upp och nominerades till “Top Pick” i sin klass.

– Subarus samtliga modeller visade sig överlägsna konkurrensen när det gäller köregenskaper och noterade var och en de högsta poängen som någonsin utdelats i testkörningsmomentet. Bidragande till Subarus genomgående höga betyg är också driftstillförlitligheten och det är fler än Consumer Reports som noterat detta, uppger Subaru i ett pressmeddelande.

Subaru är enligt ALG (Automotive Lease Guide) även i år det bilmärke som har det högsta andrahandsvärdet på den amerikanska marknaden. Såväl Legacy som Outback fick utmärkelsen i sina respektive klasser.

Subaru ökade sin försäljning i USA under 2011 för tredje året i rad och sålde 266.989 bilar, vilket innebar nytt “all-time-high”.

Topp-12 i Consumer Reports 2012

  1. Subaru – 75 p
  2. Mazda – 74 p
  3. Toyota – 73 p
  4. Honda – 72 p
  5. Nissan – 67 p
  6. Volvo – 64 p
  7. Hyundai – 63 p
  8. BMW – 63 p
  9. Volkswagen – 62 p
  10. Ford – 60 p
  11. Mercedes-Benz – 58 p
  12. General Motors – 56 p