Nya Volvo V40 gör entré i segmentet med en sofistikerad formgivning som förstärker känslan av en kompakt bil med teknik och egenskaper från större modeller. Nya V40 är fylld med allt som präglar skandinaviska designkvalitéer: rena former, exklusiva detaljer och funktionell spetsteknik.

Design
Den klassiska V-formade motorhuven framhävs med djärva, uttrycksfulla linjer. Den elegant högblanka grillen är låg och bred för att skapa en sportig känsla. Det nedre luftintaget med sina skulpterade hörn sträcker sig mellan de båda hjulhusen. Hörnen förstärker inte enbart bilens karaktär – de förbättrar även bilens aerodynamiska egenskaper. Varselljusen är placerade i frontens nedre hörn och sveper uppåt, sett framifrån. Strålkastarnas “bladdesign” ger en karaktäristisk ljusbild i mörker.

Den breda skuldran går bakåt och uppåt för att ackompanjera den stigande midjelinjen. Vid bakdörrens bakre kant sveper den uppåt i en “krok” hämtad från legendariska P1800. Accenten avslutas med en kraftfull sektion vid baklyktorna. Det dynamiskt utformade bakpartiet framhäver bilens bredd och den muskulösa hållningen understryks ytterligare med ett nedre, mörkt parti som bidrar till en atletiskt låg och bred look. Baklyktornas distinkta utformning är en del av Volvos DNA. De är högt placerade och följer skuldrans linjer. Även den sexkantiga bakluckan, som inspirerats av P1800ES och introducerades i C30, ger en utpräglad Volvoprofil

Köparen av nya V40 kan ge sin bil ett personligt utseende med ett tillbehörspaket. Stylingpaketet ger en exklusiv, sportig känsla och förbättrar dessutom bilens aerodynamik. Paketet innehåller kjolar, en tvåfärgad bakre diffusor, stripes och två extra stora, rektangulära, kromade avgasrör. En diamantskuren 18-tums aluminiumfälg med kontrasterade gråa detaljer och en takspoiler är separata tillval.

Panoramatak – en ljus upplevelse
Nya Volvo V40 kan fås med ett panoramatak som sträcker sig från vindrutan till ovanför baksätets ryggstöd. Panoramataket ökar rymdkänslan inuti bilen. Det färgade glaset begränsar solstrålningen in i kupén. En eldriven textilgardin är placerad under taket. Gardinen öppnas bakifrån, vilket innebär att baksätespassagerarna kan njuta av solen medan föraren och framsätespassageraren fortfarande sitter i skuggan.

Interiören – formad runt människan
Inredningen i nya Volvo V40 har fokus på ergonomi, komfort och en engagerande körupplevelse. Den breda instrumentpanelen och dörrinsidans svepande linjer ger en rymlig och bekväm “storbilskänsla”. Material och färger andas högkvalitativt hantverk.

Både framsätena och baksätets ytterplatser är bekvämt skålade. Den fällbara mugghållaren mitt i baksätet är en smart detalj. Eftersom den är diskret dold i sätet när den inte används påverkas inte komforten för mittpassageraren. Elektrisk uppvärmning finns för framsätena och de yttre baksätesplatserna. Inredningen har tre färgteman: Charcoal (Svart), Charcoal/Blond eller Espresso/Blond. Läderklädslar finns också i den nya accentfärgen Azurblå.

Nya V40 har Volvos typiska, slimmade mittkonsol, nu i en förädlad version. Charcoal är standardutförande, med Modern Wood, Shimmer Graphite och Centre Court (tennisinspirerad look med röd rand) som tillval. Mittkonsolen har en ram av silkesmatt krom. Samma finish finns i dörren och på instrumentpanelen samt runt mittdisplayen, de yttre luftintagen, startknappen och växelväljarens damask.

I bagageutrymmet finns ett praktiskt, hängande lastnät. V40 kan förses med ett “extragolv” i bagageutrymmet så att utrymmet blir helt plant när baksätet har fällts. Passagerarsätet fram kan fällas framåt för att skapa ännu mer lastutrymme.

Köregenskaper
Motorprogrammet spänner från från Volvo Personvagnars första diesel med koldioxidutsläpp på 94 g/km till den turboladdade bensinmotorn T5 på 254 hk som ger en acceleration från 0 till 100 km/t på 6,7 sekunder. Samtliga motorer har start-stop och bromskraftåtervinning, både med manuell och automatisk växellåda.

Den femcylindriga, turboladdade 2,5 liters T5-motorn ger en effekt på 254 hk och ett vridmoment på 400 Nm, inklusive 40 Nm överladdning under acceleration. För att sänka bensinförbrukningen och koldioxidutsläppen har den inre friktionen i motorn minskats.
T5 kommer med automatlåda och accelerationen 0-100 km/t går på 6,7 sekunder. Bränsleförbrukningen är 7,9 l/100 km (EU, kombinerad körning).
Det finns även en 1,6 liters GTDi-motor i två versioner: T4 med 180 hk och T3 med 150 hk.
Motorn på 180 hk har ett maximalt vridmoment på 270 Nm, inklusive 30 Nm överladdning. Det ger fin dragkraft i ett brett hastighetsspann.
T3-motorn på 150 hästkrafter har ett vridmoment på 240 Nm. Volvos motorexperter har lyckats sänka bränsleförbrukningen till 5,8 l/100 km i V40. Det motsvarar koldioxidutsläpp på 134 g/km.

Smidig Powershift-växellåda
T5-versionen kommer med en sexstegad automatisk växellåda medan T4 kan kombineras med den automatiska sexstegade Powershift-lådan eller en sexväxlad manuell låda. T3 har manuell växellåda. Powershift fungerar i princip som två parallella manuella växellådor med separata kopplingar, ett system som ger snabba, bränslesnåla växlingar.

Bränslesnåla dieslar
Den femcylindriga, turboladdade tvåliters dieselmotorn D4 ger bränsleeffektiv körglädje. De piezoelektriska spridarna håller nere förbrukningen tack vare exceptionellt snabba och exakta insprutningspulser under högt tryck. Resultatet blir effektivare förbränning. För att bilen ska få bättre köregenskaper har turboaggregatet finjusterats så det ger stort vridmoment redan vid låga varv.
Motorn har 177 hk och ett vridmoment på 400 Nm över ett brett varvtalsregister. Accelerationen 0-100 km/t tar 8,3 sekunder med automatlåda (8,6 sekunder med manuell). Bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen är 4,5 l/100 km (119 g/km) med manuell växellåda och 5.3 l/100 km (139 g/km) med automatväxel (EU, kombinerad körning).
Dessutom finns tvålitersmotorn D3 som ger 150 hk och 350 Nm.
Båda turbodieslarna kan kombineras med sexstegade automatväxellådor eller en sexstegad manuell växellåda.
I D2-versionen är koldioxidutsläppen nere på 94 g/km – vilket motsvarar en bränsleförbrukning på bara 3,6 l/100 km. 1,6-litersmotorn har 115 hk och ett vridmoment på 285 Nm, inklusive överladdning på 15 Nm. D2-motorn kombineras med en sexstegad manuell växellåda.
Andra detaljer, t ex skyddsplåtar under karossen, bidrar till låg bränsleförbrukning och låga utsläpp.
Dieselmotorn på 1,6 liter kan också kombineras med den sexstegade Powershift-växellådan.Motorutbudet varierar mellan olika marknader.

Sensus
En av de viktigaste faktorerna i utvecklingen av Volvos högteknologiska infotainmentsystem Sensus är enkelheten. I Volvo V40 förstärks den förarfokuserade inriktningen ytterligare med den nya digitala instrumentpanelen där föraren kan välja layout och information efter egen smak. En ny mobilapp ger dessutom föraren möjlighet att koll på bilen även när den är parkerad.

Den aktiva TFT-skärmen (Thin Film Transistor) ger samspelet mellan bil och förare en ny dimension. Föraren kan programmera instrumentklustret för att visa den information som känns viktigast för honom eller henne. Det finns tre teman:

  • Elegance har en bärnstensfärgad bakgrundsbelysning som ger ett traditionellt, lugnt intryck.
  • Alternativet Eco har en gröntonad bakgrundsbelysning med en miljöinspirerad känsla. En Eco-mätare till vänster visar aktuell och ackumulerad bränsleförbrukning. Och föraren får grönt ljus när han eller hon kör optimalt miljövänligt.
  • Performance-temat har en rödaktig bakgrundsbelysning, vilket ger en sportig känsla. I centrum har hastighetsmätaren som finns i versionerna Elegance och Eco ersatts av en varvräknare. Bilens hastighet visas i stället digitalt i displayens mitt. Displayen till höger har en mätare som talar om för föraren hur mycket effekt som finns tillgänglig och hur mycket effekt som utnyttjas vid det aktuella tillfället.

Full kontroll med rattreglage
I Volvo Sensus presenteras all information på en fem- eller sjutums färgskärm i instrumentpanelens övre del. Den integrerade, högt placerade skärmen gör det lättare för föraren att hålla ögonen på vägen. Alla funktioner kan regleras från ratten eller med reglage som sitter direkt under färgskärmen. Dessutom finns det en separat fjärrkontroll.

Säkerhet & Support
Nya Volvo V40 kombinerar säkerhets- och supportsystemen från större Volvomodeller med flera nya, avancerade tekniklösningar. Resultatet är en unik uppsättning intelligent teknik. Bland de nya funktionerna finns världsnyheter som krockkudde för fotgängare, Lane Keeping Aid med automatisk styrning, en smart parkeringshjälp, automatisk information om vägskyltar, automatisk ljusreglering och ett radarsystem som håller ett öga på korsande trafik bakom bilen.
Nya V40 har också det banbrytande systemet Pedestrian Detection med full autobroms och ett vidareutvecklat City Safety, som förhindrar kollisioner i låg hastighet, är nu aktivt upp till 50 km/h.

Lane Keeping Aid – hjälper föraren att hålla kursen
Nya Lane Keeping Aid i V40 hjälper föraren att hålla sig på rätt spår. Systemet lägger på ett extra vridmoment i styrkolonnen när bilen kommer i närheten av en körfältsmarkering. Systemet är aktivt i hastigheter mellan 65 km/h och 200 km/h. Den framåtriktade kameran övervakar vägmarkeringarna till vänster och höger. Lane Keeping Aid registrerar bilens färd mellan markeringarna och ingriper om föraren oavsiktligt är på väg att lämna filen. Som ett första steg lägger systemet ett visst vridmoment på ratten för att hjälpa föraren styra tillbaka på avsedd kurs. Om bilen korsar markeringarna får föraren en distinkt varning via kraftiga, kännbara vibrationer i ratten.

Cross Traffic Alert – håller ryggen fri
Systemet Cross Traffic Alert utnyttjar radarsensorerna bak på bilen för att varna föraren för korsande trafik när han eller hon ska backa ut från en parkeringsplats. Detta är särskilt användbart i trånga utrymmen med mycket trafik där sikten åt sidorna kan vara begränsad på grund av byggnader, växter eller parkerade bilar. Systemet varnar för trafik upp till 30 meter från bilen. Det kan även upptäcka mindre föremål som cyklar och fotgängare, men inte alltid och bara på kortare håll. Föraren varnas med en ljudsignal och en ljussignal på mittdisplayen så länge som det upptäckta fordonet finns kvar i zonen.

Road Sign Information – ett extra “öga” på trafikmiljön
Hög hastighet är en bidragande orsak till en betydande andel av alla trafikolyckor med dödlig utgång. Studier som utförts av det europeiska trafiksäkerhetsobservatoriet ERSO visar att hastigheten är en bidragande orsak i 30 procent av alla trafikolyckor med dödlig utgång. Enligt en undersökning av Vägverket skulle mellan 100 och 150 liv kunna räddas på de svenska vägarna varje år om förarna höll hastighetsgränserna.

Tekniken Road Sign Information hjälper föraren genom att visa information om vägmärken på instrumentdisplayen. Den framåtriktade kameran kan upptäcka skyltar för hastighetsbegränsning och “omkörning förbjuden”. Skyltikonen visas tills ett annat vägmärke upptäcks.
Systemet kan kombineras med en funktion som varnar för hög hastighet med en visuell signal på hastighetsmätaren om hastighetsgränsen överskrids.

Pedestrian Detection – unikt i klassen
Pedestrian Detection med full autobroms är en teknik som kan upptäcka om en fotgängare kliver ut på vägen framför bilen. Om föraren inte reagerar i tid kan bilen varna och bromsa automatiskt. Ingen annan bil i klassen har en liknande teknik. Pedestrian Detection med full autobroms har en radarenhet som integrerats i bilens grill, en kamera framför den inre backspegeln och en central styrenhet. Radarn har till uppgift att upptäcka en fotgängare eller ett fordon framför bilen och att avgöra avståndet. Kameran avgör vilken typ av föremål det är.