Mazda Motor Corporation har tillsammans med Japan Polypropylene Corporation utvecklat ett plastmaterial för bildelar som har samma styrka som konventionella plastdetaljer, men som är mycket lättare. Och dessutom snabbare att tillverka med mindre miljöpåverkan..

Dessa nya plastdelar är tunnare än tidigare material, vilket innebär en avsevärd minskning av nödvändigt plastmaterial. Främre och bakre stötfångaren är t.ex. med det nya materialet cirka 20 procent lättare.

I själva tillverkningsprocessen innebär det tunnare materialet en kortare kylningsperiod efter formgjutningen. Dessutom har materialets fluiditet optimerats, vilket tillsammans innebär att gjutningen av en stötfångare, som tidigare tog 60 sekunder, nu halverats till 30 sekunder. Detta innebär även en rejäl minskning av den energi som åtgår för processen.

Mazdas nya, lättare stötfångare används redan på kompakta crossovern CX-5, som lanseras i Europa och Sverige till våren. Mazda planerar även att använda liknande stötfångare på alla kommande nya modeller.

Stötfångarens vikt har stor inverkan på både bränsleförbrukningen och köregenskaperna. Men å andra sidan är stötfångarna också viktiga för krocksäkerheten och för bilens utseende.

Mazdas nya stötfångare består därför av två lager, där den inre kärnan är styvare och har en hög stötupptagningsförmåga, vilket innebär att krocksäkerheten är lika stor som tidigare, trots det tunnare materialet. Det yttre skiktet har egenskaper som möjliggör en utmärkt lack.

Det nya plastmaterialet i stötfångarna på CX-5 är ytterligare en detalj i Mazdas strävan att minska vikten och samtidigt förbättra köregenskaperna och säkerheten samt minska miljöpåverkan för alla framtida Mazda-modeller.