Ernst Prost, vd.

Den tyska specialisten på motorolja och tillsatser LIQUI MOLY passerade en viktig milstolpe förra året. För första gången blev LIQUI MOLY nämligen den största leverantören av motorolja i hemlandet Tyskland. Med en andel på 29,9 procent av eftermarknaden petade de undan konkurrenten Castrol till andraplatsen. ”Detta har varit vårt mål i flera årtionden. För oss är det en sensation”, menar verkställande direktör Ernst Prost. Som kronan på verket ökade omsättningen med 19 procent till 343 miljoner euro (3057 MSEK) år 2011.

I Sverige var LIQUI MOLY:s första år med den nya importören KGK mycket framgångsrikt. Trots att företagets verksamhet på den svenska marknaden främst är inriktad på tillsatser, alltså produkter som inte genererar lika stor omsättning som motorolja, gick affärerna mycket bättre än förväntat. Med lika stor tillförsikt ser LIQUI MOLY fram emot 2012.

Att vara marknadsledande i Tyskland är inget nytt för LIQUI MOLY. Sedan många år är företaget störst på additiver, det vill säga tillsatser för bränsle, olja och kylarvätska. Området för motorolja är emellertid mycket större och konkurrensen följaktligen hårdare. Enligt marknadsföringsinstitutet GfK är marknadsandelen för LIQUI MOLY-oljor 29,9 procent på eftermarknaden, alltså i bilfackhandeln, bygg- och stormarknader. Detta innebär att LIQUI MOLY för första gången har gått om sin ständiga rival Castrol, vars andel endast utgjorde 27,9 procent.

Bara ett par månader tidigare utsågs LIQUI MOLY till bästa motorolja av två tyska biltidningar. Att denna popularitet även skulle återspegla sig i försäljningssiffrorna och att LIQUI MOLY en dag skulle bli Tysklands största leverantör av motorolja var något som Ernst Prost aldrig tvivlat på. ”Mitt team hade alltid denna målsättning för ögonen. Nu när vi är framme verkar det dock helt ofattbart. Vårt i jämförelse med övriga oljejättar lilla företag ligger på topp i Tyskland. Jag är helt paff!” Enligt företagets vd krävdes stort tålamod och kontinuitet i både tanke- och handlingssätt. ”Vi har ingen påkostad marknadsföring och ingen plats för inbördes beundran, utan skrider pragmatiskt till verket. Vi erbjuder helt enkelt det som våra kunder behöver”, förklarar han. Inte heller finns det tid att njuta av utsikten på toppen. Konkurrensen är för hård. ”Konkurrenterna lurar på sin chans. Från att ha varit jägare är det nu vi som jagas”. Att befästa och stärka företagets aktuella position är den nya devisen.

En total omsättning på 343 miljoner euro 2011 utgör en stabil utgångspunkt för detta. I jämförelse med 2010 ökade omsättningen med 19 procent. Det är det tionde året i rad som omsättningen har ökat med ett tvåsiffrigt procenttal­. ”Vi vill inte bryta denna trend”, betonar Ernst Prost. Alla tecken fortsätter att peka på tillväxt. Under sommaren invigs ett nytt tanklager värt åtta miljoner euro (71 MSEK) och antalet sysselsatta är nu uppe i 566. Trots tillväxt envisas LIQUI MOLY med att endast tillverka sina produkter i Tyskland för att garantera bästa möjliga kvalitet. En kontinuerlig investering i människor, maskiner och märke, så beskriver Ernst Prost företagets framtidsprogram.