OKQ8 ökar låginblandningen av biobränsle i diesel från 5 % till 7 %, med en total klimatnytta på cirka 4,5 miljoner kg CO2 per år. Gröna Bilister utmanar övriga bolag att följa efter.

Staten ger enbart skattereduktion för fem procents låginblandning av biodiesel i fossil diesel, men OKQ8 höjer nivån till 7 procent utan att höja priset gentemot konkurrenterna.

– Vi har länge bedömt att inget bolag skulle våga gå före och öka låginblandningen och därför är vi mycket glada över OKQ8s initiativ, som vi utmanar övriga bolag att ta efter. Likaså bör bolagen öka etanolandelen i bensin från dagens fem procent till tio, säger Jakob Lagercrantz, ordförande för Gröna Bilister.

OKQ8 kommer i nuläget att ha kvar diesel med lägre låginblandning, vilket får Gröna Bilister att uppmana konsumenten att göra ett aktivt val och tanka diesel med så hög andel förnybar råvara som möjligt. I nuläget har Preems Evolution diesel den högsta andelen, följt av OKQ8.

– OKQ8 var en pionjär i omställningen till förnybara drivmedel, men trampade snett för några år sen när de försökte introducera palmoljabaserad biodiesel och har varit väldigt tysta sen dess. Det är roligt att ha dem på banan igen och vi hoppas på flera spännande initiativ från dem, säger Mattias Goldmann.

Gröna Bilister har i flera år utsett bästa drivmedelsbolag, som i fjol blev Statoil. ”Tävlingen hårdnar, till glädje för klimatet, miljön och folkhälsan”, konstaterar Jakob Lagercrantz.