När Peugeot utvecklade nya 208 var det med fokus på att skapa en storsäljare i småbilssegmentet. Det innebär att traditionell produktutveckling inte räcker som ambition – det var dags att gå ett steg längre och skapa en ny generation småbil. 
– Det innebar en stor risk att tänka helt nytt vad beträffar ny instrumentering och helt nya funktioner, men det fick det vara värt, menar Jérôme Micheron, projektledare för Peugeot 208.

Liten utanpå – stor inuti
En ny generation arkitektur. I 208 har man jobbat mycket med att effektivisera karossens uppbyggnad för att få fram en bil som är både kompakt, lätt, flexibel och aerodynamisk.

Frontpartiets överhäng har reducerats med 6 cm jämfört med föregångaren 207. Även bakpartiet är något mindre – dessa minimeringar har 208 tjänat på i form av stilpoäng, men även bilens tyngdpunkt har sänkts.

Plåtsammansättningen i bilen är annorlunda och gör att 208 väger 110 kg mindre än en 207 med motsvarande motor (1,4 Hdi) och upp till hela 173 kg på instegsmodellen med en mindre bensinmotor, vilket innebär att den lättaste 208 :an väger så lite som 975 kg !

Utrymmesmässigt har man däremot vunnit plats inne i bilen – i baksätet har knäutrymmet ökat med hela 5 cm och även bagageutrymmet har ökat i volym ; 311 liter (285 dm3 VDA). Precis som hos sina större syskon är 208 väldigt flexibel och lätthanterlig, sätena fälls lätt med ett enkelt handgrepp. Hjulbasen är identisk med Peugeot 207, så den goda väghållningen känns igen, däremot har 208 minskat med 2 cm på bredden och ökat 1 cm på höjden, vilket ger modellen dess slimmade utseende och sett ur ett aerodynamiskt perspektiv ger det förutom utseendemässiga fördelar även minskad bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp.

« Let your body drive »
Men det är den nya instrumenteringen och nytänket kring förarplatsen som är det helt nya och unika med Peugeot 208. Vissa saker verkar omöjliga att ändra på, en bil har 4 hjul och en ratt, genom vilken vi ser instrumentpanelen. Tänk om man skulle minska rattens storlek? Och tänk om man skulle göra det ännu enklare för föraren att se mätartavlorna, genom att höja instrumentpanelens placering? Det är här 208 bryter mot invanda tankemönster och skapar något helt nytt, en mer intim relation mellan föraren och bilen och en känsla av att körningen sker intuitivt, att det är kroppen som styr.

Men det är inte bara praktiska detaljer, man har även lagt ner mycket energi på att skapa en ny känsla inne i kupén. En sådan detalj är den smakfulla ljusdekoren i blått som omger panoramaglastaket och lyser när det är mörkt.

Den nya touch-skärmen är också det som är helt nytt med Peugeot 208. Genom den högupplösta färgskärmen kommer föraren lätt åt alla funktioner såsom radio, Bluetooth handsfree kit och att spela upp ljudfiler via USB-ingången. Det grafiska gränssnittet är dessutom förberett för navigation och man har bestämt att navigation skall vara tillgängligt för många och därför ska det inte kosta mer än runt 5 000 kr.

Nya generationens miljötänk
Peugeot har sedan länge ett väl utvecklat arbete med att verka för minimal påverkan på miljön. Det har man arbetat vidare med i Peugeot 208 och modellen är tillverkad av 25% gröna material, till exempel är ena stötfångaren helt återvinningsbar! Omtanken om miljön går igen i det breda utbudet av snåla dieselmotorer, varav en har ett koldioxidutsläpp på extremt låga 87 gram/km! Ett annat steg i PSA Peugeot Citroëns miljöarbete är utvecklingen av snåla bensinmotorer, och i 208 kommer vi att kunna välja till två helt nya trecylindriga VTi-motorer på vardera 1,0 och 1,2 liter! De har ett koldioxidutsläpp på 99 g/km respektive 104 g/km och en effekt på 68 respektive 82 hk.

Peugeot 208 är den nya generationens småbil – det är körglädjen som är modellens hjärta, och den optimala väghållningen uppnås genom att föraren och bilen interagerar med varandra – ”Let your body drive”!