Marathon LHD II plus och Marathon LHS II plus

Vid lanseringen av Goodyears helt nya Marathon+ sortiment presenteras lastbilsdäck som sänker fordonens driftkostnader ännu mer i jämförelse med föregångarna och konkurrenterna. Styr- och drivaxeldäcken Goodyear Marathon LHS II + och LHD II + för fjärrtransporter har det lägsta rullmotståndet hittills av alla Goodyears lastbilsdäck, med bättre våtgrepp än föregångarna och ingen minskning av körsträckan. De nya däckens rullmotstånd är sju procent lägre än Marathon LHS II- och LHD II-däckens, vilket innebär ännu bättre bränsleförbrukning och lägre utsläpp. Tester genomförda av TÜV Süd Automotive, där nya Marathon + och tre huvudkonkurrenters prestanda jämförs, visar de nya däckens enastående rullmotstånd och bromsförmåga i väta. Ett viktigt tekniskt framsteg som möjliggjort detta är Silefex – en nyskapande förbättring av slitbaneblandningen.

Med bränslekostnader som i vissa fall uppgår till 34,9 procent av ett fordons totala driftkostnader, följt av förarkostnader på 27,1 procent och däckkostnader som endast utgör 2,4 procent, fokuserar Goodyear på teknik som sänker bränsleförbrukningen ännu mer. Det görs dock inga kompromisser inom utvecklingen på området och att bibehålla – eller även förbättra – körsträckan och våtgreppet är också av yttersta vikt i arbetet.

Det utmärkta rullmotståndet – sju procent bättre än föregångarnas – har uppnåtts genom en ny förbättring av slitbaneblandningen, kallad Silefex. Även våtgreppet är enastående. Silefex har tagits fram på Goodyear Innovation Center Luxembourg och består av en perfekt blandning av silikafyllnader och naturgummi av premiumkvalitet.

Utöver det bättre rullmotståndet har vissa storlekar av de nya Marathon LHS II +-styrdäcken dessutom högre belastningsindex, vilket ökar lastkapaciteten.
Goodyear Marathon LHS II + och LHD II +, som ersätter Goodyear Marathon LHS II och LHD II, höjer ribban för däcks prestanda – i synnerhet när det gäller rullmotståndet, vilket minskar lastbilarnas bränsleförbrukning och utsläpp.

Att ersätta en kombination av Marathon LHS II, LHD II och LHT II med LHS II +, LHD II + och LHT II kan innebära en minskning av bränsleförbrukningen med en procent. För en lastbil och trailer med en bränsleförbrukning på 32 l/100 km, ett bränslepris på 1,20 euro per liter och en årlig körsträcka på 120 000 km kan besparingen bli 500 euro per fordon och år samt en minskning av CO2-utsläppet på 1 000 kg.

TÜV Süd Automotives rapport 76246887-1 fokuserar på däckstorlekarna 315/70R22.5 för styr- och drivdäck samt 385/65R22.5 för trailerdäck. Syftet med testet var att fastställa däckens relativa rullmotstånd. Kombinationen av Goodyear Marathon LHS II +-styrdäck, Marathon LHD II +-drivdäck och Marathon LHT II-trailerdäck jämfördes med motsvarande däck från tre huvudkonkurrenter. I fråga om rullmotstånd var Marathon LHS II +-styrdäcken mellan 3 och 19 procent bättre än konkurrenterna, Marathon LHD II + var i ett fall likvärdigt med konkurrenterna och i de andra fallen upp till 16 procent bättre. Marathon LHT II-trailerdäcket var mellan 12 och 28 procent bättre än konkurrenterna. På samma vis fokuserar TÜV Süd Automotives rapport 76246886-1 på våtgreppet med Goodyear Marathon LHS II +-styrdäck och Marathon LHD II +-drivdäck. Resultaten visar att i fråga om stoppsträcka i väta var Goodyear-kombinationen i samtliga fall kortare än konkurrenternas däck och i ett fall 0,9 meter kortare. I genomsnitt var Goodyear-kombinationens bromsförmåga på blöt asfalt två procent bättre än konkurrenternas.

Goodyear hade ett nära samarbete med Mercedes-Benz Trucks för utvecklingen av de nya Marathon +-däcken. Tester av de nya däcken, inklusive för slitage och våtgrepp, genomfördes av Mercedes-Benz Trucks och prestanda hos de nya däcken bekräftades. För att resultaten garanterat skulle vara korrekta och bibehållas under hela däckens livslängd deltog flera fordonsparker i fältförsöken. Dessa pågick i perioder på 18 månader inom fjärrtransporter med Mercedes-Benz Actros 1844- och 1841-modeller.

Goodyear presenterar nu Marathon+ -utbudet för alla större lastbilstillverkare för att framhäva fördelarna med denna serie som originalmontering.
I spindeldiagrammet visas jämförelsen mellan däckens fem huvudsakliga prestandaområden, där LHS II + och LHD II + jämförs med föregångarna LHS II och LHD II1. Se i relaterad word-dokument.

Resultaten av TÜV Süds test nr 76246887-1 och 76246886-1, kombinationen av LHS II +-styrdäck, LHD II +-drivdäck och LHT II-trailerdäck jämförs med de tre huvudkonkurrenterna.