Mazda CX-5 introduceras successivt på de olika världsmarknaderna med början tidigt 2012. Den kompakta crossovern får alla nya SKYACTIV-teknologier, som helt nyutvecklade bensin- och dieselmotorer, manuella och automatiska växellådor, chassi och karosstruktur, vilket ger CX-5 de allra bästa miljöegenskaperna tillsammans med en mycket hög säkerhet och körglädje. En framhjulsdriven version med dieselmotor och manuell växellåda kvalar till och med in som svensk miljöbil med 119 g/km.

– Vårt mål var att utveckla en bil med bestående charm som skall glädja sina ägare och göra dem stolta många år framåt, säger Hideaki Tanaka, utvecklingschef för Mazda CX-5. Detta var de viktigaste egenskaperna som vi ville att nya CX-5 skulle ha. Vi ville ge bilen och dess kunder något från det bästa av alla världar. CX-5 skall passa för många olika livsstilar och ändamål. Kunderna skall kunna uppleva ren njutning genom bilens design, men även känna bilens exakta köregenskaper och dess höga funktionalitet.

”KODO – Soul of Motion” – Mazdas nya designspråk
Under årens lopp har Mazda ofta använt naturens olika rörelser för att inspirera designen på sina bilar. Även den nya generationen Mazda-bilar, som börjar med nya CX-5, har inspirerats av naturens kraft och skönhet, t.ex. rörelsen hos naturens element eller olika djur. Denna rörelse är själva kärnan i Mazdas nya formspråk “KODO – Soul of Motion”.

– Målet med nya CX-5 var att uttrycka en stark känsla av både vitalitet och rörlighet, säger bilens chefdesigner Masashi Nakayama. Vi studerade hur geparden spänner sin kropp som en fjäder för att accelerera maximalt och för att snabbt ändra riktning. En gepard utvecklar en mycket kraftig energi i sin smidiga kropp. Inspirerad av gepardens mycket effektiva, men samtidigt oerhört smidiga, rörelser, ville vi ge vår crossover någonting helt nytt med KODOs designspråk.

CX-5 har Mazdas nästa generations front med den femkantiga grillen som nu fått ett par vingar som går in i huvudstrålkastarna, vilket ger ett intryck av styrka och djup. Här finns skulpterade sidolinjer och de på Mazda-vis typiskt kraftiga skärmbreddarna.

Bakskärmarnas mer runda form ger en kontrast och tillsammans med den kraftigt sluttande bakrutan ger detta CX-5 en design som framhåller både seghet en atletisk form. De starkt sluttande A-stolparna bidrar också till den sportiga designen samtidigt som detta ger föraren ett mycket bra siktfält. För att förbättra detta ytterligare har de yttre backspeglarna placerats en bit från karossen, så att föraren får ett ännu bättre siktfält.

Komfort och funktion
Nya Mazda CX-5 är 1.840 mm bred och med segmentets längsta hjulbas på 2.700 mm ger detta mycket goda och bekväma innerutrymmen. Benutrymmet i baksätet på 997 mm är störst i klassen. Det rymliga baksätet innebär att även vuxna passagerare åker bekvämt.

Bagageutrymmet är på totalt 503 liter. Det har minimala utskjutande delar och kan bli ända upp till 1.620 liter med ett helt plant golv och med baksätet nerfällt. Det har dessutom för biltypen en låg tröskel och en stor bagageöppning som ger enkel lastning.

Mazda minskade vikten på klimatanläggningen med 13 %, men har ändock lyckats öka kylkapaciteten med 6 % mot Mazdas tidigare system. Det nya systemet har de bästa värdena i klassen och genom att minska kompressorns kapacitet har Mazda-ingenjörerna även lyckats förbättra bränsleekonomin. En ny elektrisk pump fortsätter att värma eller kyla bilen även när i-stop systemet stängt av motorn.

Avancerat HMI-system
En 5,8-tums stor pekskärm i färg är placerad i mitten längst upp på instrumentbrädan och visar uppgifter om infotainment systemet, inklusive ljudanläggning, telefonanslutning och TomToms senaste navigeringssystem med automatisk uppdatering.

MP3-spelare och mobiltelefon kan anslutas till HMI-systemet via USB eller Bluetooth. Att söka efter favoritlåten är enkelt eftersom all musikinformation visas på pekskärmen. Givetvis finns även AUX-uttag för t.ex. iPod.

Det bästa sättet att lyssna på favoritmusiken i Mazda CX-5 är genom Boses surround-system, specialdesignat för CX-5. Systemet är mindre, lättare och mer energisnålt än i någon Mazda-modell tidigare.

SKYACTIV
SKYACTIV-D 2.2 dieselmotor har världens lägsta kompression på 14.0:1 och ett mycket effektivt tvåstegs turbo-system som ger en kraftfull, nästan helt linjär acceleration. Motorn har också en mycket låg bränsleförbrukning med mycket rena avgaser som klarar nya Euro6 utan att behöva använda fördyrande efterbehandling av NOx. Motorn finns redan nu i två olika versioner.

En High Power version, som enbart finns till fyrhjulsdrivna versioner, ger 175 hk vid 4.500 rpm och ett maximalt vridmoment på 420 Nm redan vid 2.000 rpm. Tillsammans med en 6-växlad manuell växellåda, SKYACTIV-MT, får denna CX-5 en acceleration från 0 till 100 km/tim på 8,8 sekunder och en toppfart på 207 km/tim.

Svensk miljöbil
En Standard Power version ger 150 hk vid 4.500 rpm och har ett maximalt vridmoment på 380 Nm, helt konstant mellan 1.800-2.600 rpm. Den genomsnittliga bränsleförbrukningen för denna motor med framhjulsdrift och manuell växellåda är låga 4,5 l/100 km och ett CO2-värde på 119 g/km, vilket gör att denna modell klarar gränsen för de svenska särbestämmelserna som miljöbil. Den första i sin klass dessutom.

Högsta kompressionen för bensinmotorn
Nya SKYACTIV-G 2.0 bensinmotor har istället världens högsta kompression på 14.0:1 och även denna motor är lättare än tidigare, cirka 10 %, och har även en lägre inre friktion. Bl.a. ett nytt 4-2-1 avgasgrenrör och en annan utformning av kolvtopparna förhindrar spikning, som annars är nackdelen med hög kompression i en bensinmotor.

En framhjulsdriven version med manuell växellåda ger 165 hk vid 6 000 rpm och ett maximalt vridmoment på 210 Nm vid 4 000 rpm, medan den fyrhjulsdrivna versionen ger 160 hk vid 6 000 rpm och ett maximalt vridmoment på 208 Nm vid 4 000 rpm. Med framhjulsdrift accelererar en CX-5 med bensinmotor från 0 till 100 km/tim på 9,2 sekunder och har en toppfart på 200 km/tim. Denna version har en genomsnittlig bensinförbrukning på 6,0 l/100 km och ett CO2-värde på 139 g/km, vilket också är bland de bästa i klassen. Nya SKYACTIV-G är avgasklassad i Euro 5.

Nya växellådor
När det gäller växellådor har Mazda utvecklat två helt nya sexväxlade växellådor. SKYACTIV-DRIVE är en automatisk växellåda som har samma direkta känsla som i en s.k. dubbelkopplingslåda tack vare bl.a. en utökad lockup-funktion och den sänker bränsleförbrukningen med cirka 7 % jämfört med dagens automatiska växellåda.

SKYACTIV-MT manuell växellåda är mycket lätt och kompakt och ger nästan samma direkta känsla som i sportbilen MX-5. Samtliga motorer kan fås med endera manuell eller automatisk växellåda.

Svensk introduktion mars-april 2012
Introduktion på den svenska marknaden beräknas ske någon gång mars april. Bensinversionerna kommer någon månad före dieselmodellerna. De svenska priserna är ännu ej fastställda, men börjar under 220.00 kronor för en Mazda CX-5 Go FWD 2.0 bensin M/T. En fullutrustad CX-5 Sport 2.2 diesel med automatisk växellåda bör hamna runt 340.000 kronor. En mycket efterfrågad version, diesel, AWD, med automatisk växellåda och i AdvancePlus-utförande hamnar under för tjänstebilsförarens viktiga 7,5 basbelopp.

Mazda CX-5 Go har på den svenska marknaden bl.a. följande utrustning:
all säkerhetsutrustning, 17 tums stålfälgar, manuell luftkonditionering, informationsdisplay, startknapp, elektriska fönsterhissar fram och bak, reglageknappar på ratten, 60-40 fällbart baksäte, assisthjälp i backe, Smart City Brake Support (SCBS), radio med MP3 och CD-spelare, USB, AUX och fyra högtalare.

Mazda CX-5 Advance har dessutom bl.a. 17 tums lättmetallfälgar, elektriskt infällbara backspeglar, klimatanläggning med dubbla zoner, läderratt, stor pekbar informationsdisplay i färg, 40-20-40 fällning av baksätet, helt plant lastgolv, bakre mittarmstöd, reglageratt på mittkonsolen, farthållare, regnsensor, autolight, sex högtalare och Bluetooth.

Mazda CX-5 AdvancePlus har ävrn bl.a. parkeringssensorer fram och bak, radarbaserat övervakningssystem (RVM), Bi-Xenon strålkastare med adaptiva kurvljus, automatisk strålkastaravbländning vid möte (HBC) och varning för omedveten körfältsändring (LDW).

Fullutrustade Mazda CX-5 Sport har också bl.a. lädersäten med elektriskt justerbara inställningar, backkamera, Bose ljudsystem med bl.a. nio högtalare, 19 tums lättmetallfälgar och den större dieselmotorn på 175 hk.