Omkring 30 procent av konsumenterna i de största europeiska länderna är intresserade av en hybridbil eller elbil. Och Toyota är det bilmärke som flest associerar till i sammanhanget.

Det framgår av den oberoende undersökningen ”Electrification of the Automotive Industry – the European Consumer’s View”, som det schweiziska bilanalysföretaget EurotaxGlass och det brittiska marknadsundersökningsföretaget Harris Interactive nyligen publicerade.

Huvudfrågan som ställdes i undersökningen var om bilkunderna i de fem största europeiska ekonomierna är redo och villiga att köpa hybridbil eller elbil. Och ca 30 procent svarade att de är klart intresserade.

I undersökningen frågade man också om konsumenternas varumärkeskännedom på området. 15 procent av de tillfrågade nämnde Toyota som det bilmärke som de bäst förknippade med hybrid- och elbilar. Endast 6 procent nämnde den närmaste hybridkonkurrenten.

Den mest kända av alla el- eller hybridbilar i undersökningen är den nu legendariska Toyota Prius, som vid det här laget har sålt i 2,5 miljoner exemplar världen över. Den första generationen Prius fullhybrid lanserades redan 1997. Sedan dess har tekniken introducerats i flera modeller och i dag har Toyota 16 hybridmodeller i produktion. Målet är att alla Toyota-modeller ha ett hybridalternativ tidigt 2020-tal.

På Genève-salongen i mars 2011 visades Toyota Yaris HSD Concept, en fullhybridmodell i det sk B-segmentet. 2012 kommer dessutom såväl den sjusitsiga Prius+ som laddhybrid¬versionen av Prius att börja masstillverkas.

Fotnot: Undersökningen genomfördes bland drygt 5 000 konsumenter i Frankrike, Tyskland, Italien, Spanien och Storbritannien. Mer information finns på www.eurotax.com.