Mazdas banbrytande nya Skyactiv-teknologi fortsätter att vinna priser och utmärkelser. Nu har det japanska förbundet ”Automotive Researchers and Journalists Conference of Japan” (RJC) utsett Mazdas nyutvecklade bensinmotor Skyactiv-G 1.3 till 2012 ”Technology of the Year”.

Skyactiv-G 1.3 liters motorn finns redan på den japanska marknaden i Mazda2. RJC:s ordförande Hiroshi Fukunaga sa när den slutliga omröstningen var klar:

– Nya, banbrytande Skyactiv-G 1.3 har en för massproducerade bensinmotorer rekordhög kompression av 14.0:1. Den har en enastående effektivitet, speciellt vid hög belastning på låga varv. För att undvika spikning – vilket tidigare varit oundvikligt vid hög kompression – har Skyactiv-G 1.3 ett antal nyutvecklade tekniker, som t.ex. speciella kolvar med hålrum för en idealisk förbränning, och nya multiinsprutare som ger en exakt bränsleinsprutning.

Den första modell som i Europa kommer att ha Mazdas nya Skyactiv-teknologi fullt ut, både nya motorer, växellådor, chassi och karossuppbyggnad, är den kompakta crossovern CX-5 som får premiär under våren 2012. Som första bil i klassen kommer då en version som svensk miljöbil tack vare de betydligt snålare och mer miljövänliga SKYACTIV motorerna, vilka dock fortfarande ger hög körglädje. Denna miljömotor får 150 hästkrafter och ett kraftfullt vridmoment.