Fords aktiva parkeringshjälp – som förvandlar stressframkallande fickparkering till en barnlek – har visat sig vara mer populär bland kunderna än biltillverkaren väntat sig.

Hittills i år har mer än en tredjedel av C-MAX-kunderna och nästan en femtedel av Focus-kunderna valt att utrusta sin bil med aktiv parkeringshjälp, en funktion som Ford introducerade med nya C-MAX i slutet av 2010. Efterfrågan hos C-MAX-kunderna har varit mer än dubbelt så stor som Ford förväntade sig får början. Ford har därför fått utöka kapaciteten vad gäller tillverkning och montering av det uppskattade systemet.

“Vi misstänkte att den aktiva parkeringshjälpen skulle gå hem, men vi underskattade behovet av prisvärd teknik som underlättar vardagens bilkörning”, kommenterar Roelant de Waard, som ansvarar för marknadsföring, försäljning och service på Ford Europa.

Ford uppger nu att funktionen kommer att erbjudas på fler europeiska modeller under 2012, så att ännu fler Ford-kunder kan dra nytta av det smarta “handsfree”-systemet för säkrare och smidigare parkering.

I den aktiva parkeringshjälpen används tio ultraljudsensorer placerade på bilens sidor och på de bakre och främre stötdämparna tillsammans med en datorbaserad styrningsfunktion. Systemet söker efter tillräckligt stora parkeringsytor och reglerar styrningen så att bilen hamnar rätt samtidigt som föraren får besked om när han eller hon ska backa respektive köra framåt.

Den aktiva parkeringshjälpen har utformats för att hantera de olika problem som kan uppstå i samband med särskilt svåra parkeringssituationer. Exempelvis brukar systemet parkera bilen utmed rännstenen, men om det upptäcker att andra bilar parkerats med hjulen över rännstenen försöker det parkera bilen på samma sätt.

Parkering kan upplevas som mycket stressande, inte minst i trafikerade stadsmiljöer där fickparkering är det enda alternativet. Enligt en undersökning som Ford låtit göra tycker nyblivna bilförare att fickparkering hör till de mest stressframkallande erfarenheterna.

Tillfrågade nyblivna bilister anser att fickparkering är dubbelt så krävande som att köra på motorväg. Italienska bilister jämför till och med fickparkeringens våndor med att gå till tandläkaren!

Det är inte bara nya körkortsinnehavare som har problem med fickparkering; nästan en tredjedel (32 procent) av de tillfrågade bilisterna i Europa erkänner att de behöver mer än ett försök för att få till en fickparkering.

Ryska bilförare är (om man ska tro vad de själva säger) sämst i Europa: 40 procent behövde mer än ett försök vid fickparkering. På andra plats hamnar britterna med 39 procent. Självförtroendet är större i Tyskland (och även förmågan?), där “bara” 26 procent medger att de inte lyckas fickparkera på första försöket.