Goodyear Dunlop välkomnade närmare 140 journalister och centrala opinionsbildare från mer än 25 europeiska länder till företagets Vägsäkerhetsdagar den 25-27 oktober. Där visade Goodyear Dunlops ingenjörer hur en liten självhäftande etikett på 7,5 x 11 cm kan bidra till att minska bromssträckan för fordon på våta vägar med upp till fyra billängder och hur valet av däck kan minska både bränsleförbrukningen med 7,5 procent och utsläppen av koldioxid.

Från och med 1 november 2012 måste alla däck tillverkade efter 1 juli 2012 till personbilar och till lätta och tunga lastbilar vara märkta enligt en ny EU-standard. Märkningen ger konsumenterna information om tre viktiga prestanda och egenskaper när de ska köpa nya däck. Etiketten kommer att visa hur däcket betygsätts vad gäller rullmotstånd (hur däcket påverkar fordonets bränsleförbrukning och miljön), våtgrepp (som visar däckets säkerhetsegenskaper) och yttre däckljuddäckljud (som är en miljöaspekt).

Presskonferensen på Annual Road Safety Days samlade 140 ledande journalister från 25 länder i den ärevördiga plenisalen Old Hemicycle i Luxemburg, där Europarlamentet tidigare hade sitt högsäte i många år. Deltagarna fick också tillbringa en hel del tid på Goodyears toppmoderna Innovation Center i Luxemburg (GIC*L), som är en av världens ledande institutioner för däckforskning samt utveckling och utvärdering av däck.

Deltagarna fick också en förhandsvisning av den nya EU-däckmärkningen i praktiken, genom demonstrationer, egen testkörning och workshops under ledning av erfarna däckingenjörer.

Flera externa talare, bland annat Sean H. Haight från Collision Safety Institute (CSI) i San Diego, USA; Renzo Cicilloni, direktör för säkerhetsavdelningen på European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA) i Bryssel, Belgien och Dr Alex Stedmon, psykolog från universitetet i Nottingham i Storbritannien, kompletterade evenemanget med intressanta föredrag och insikter om olika vägsäkerhetsfrågor.

– Vårt syfte med det här evenemanget är att genom demonstrationer och testkörningsaktiviteter levandegöra märkningen och visa vad den innebär i praktiken. Vad betyder egentligen skillnaden mellan ett kategori A-däck, som är det högsta betyget, och ett G-däck, som är den lägsta betygsgraden, för konsumentens och förarens säkerhet och plånbok? förklarade Jean-Pierre Jeusette, generaldirektör för Goodyear Innovation Center Luxemburg.

Däcktillverkaren beskrev även en rad andra betydelsefulla prestandaegenskaper som inte finns med på märkningen men som är viktiga att överväga när man köper nya däck.

– Vi kan visa hur skillnaden mellan ett A- och ett G-däck till en vanlig personbil kan bespara konsumenten 300 euro under däckets livslängd och korta bromssträckan med 18 meter. Vi vill få konsumenter, ägare av fordonsflottor och andra däckköpare att inse hur viktiga däcken är för deras egen säkerhet på vägarna och hur den nya däckmärkningen kommer att guida dem till säkrare och mer miljövänliga däck. Märkningen gör det möjligt att ta ett mer välgrundat köpbeslut, sade Jeusette.