När det gäller den nya uppgraderade Mazda3 har Mazdas designavdelning framförallt fokuserat på att fortsätta på den redan inslagna vägen och att ge nya Mazda3 en ännu sportigare och kraftfullare design. Det blev bl.a. en mer aerodynamisk front, ett kortare bakre överhäng och nya lättmetallfälgar. Invändigt har materialkvaliteten höjts och en del av färgsättningen har ändrats.

Den nuvarande Mazda3-modellen fick en ny front med Mazda-logotypen flyttad till nedre delen av frontplåten och med den typiska femkantiga grillen neddragen ända ner till frontspoilern. I den nu uppdaterade versionen har hörnen på fronten fått större luftintag, nya runda dimljus och en nedre frontspoiler som är mer markerad och skulpterad och som sticker en aning längre ut. Dessa förändringar är inte enbart för att förstärka bilens sportiga utseende, utan även för att förbättra aerodynamiken.

Även bakdelen på nya Mazda3 KombiSedan har ändrats. Den bakre stötfångaren är nu helt lackerad i bilens färg istället för den svarta nederdel som fanns tidigare. Den är dessutom 30 mm kortare och bakljusen har placerats något längre ut mot sidorna. Resultatet har blivit att nya Mazda3 KombiSedan bakifrån ser ännu bredare och kraftfullare ut. Den kortare bakre stötfångaren gör också att det blir lättare att lasta bagageutrymmet. Den totala längden på nya Mazda3 har även minskat med 30 mm.

Mazdas interiördesigners har i nya versionen framförallt koncentrerat sig på att minska tiden och mängden av ögonrörelser som föraren behöver för att använda bilens olika inbyggda system. För att åstadkomma detta ersattes de tidigare silverfärgade delarna i mittkonsolen med svart färg och kontrollknapparna har fått en ytterringar av ljusare och mattare silveraktig färg för att lättare upptäckas.

Även den röda grafiken i den nuvarande modellens multiinformations display och LCD-skärm är nu ersatt med en skarp vit färg, vilket också gör dessa lättare att se. Även de två runda huvudinstrumenten på instrumentbrädan har förändrats för att vara lättare att läsa, speciellt i dagsljus. De tidigare instrumenten som släcktes ner har nu ersatts av ständigt lysande, vit grafik. Bakgrundsfärgen är endera grå eller som på Mazda3 MPS röd.

Motorer och växellådor
Under de två senaste åren har modellprogrammet för Mazda3 utökats med flera nya motorer och motorvarianter, vilket gör att det idag på den svenska marknaden finns fyra bensinmotorer och två turbodieslar att välja mellan. Tillsammans med en två liters bensinmotor kan du även få en femväxlad automatisk växellåda. I nya uppgraderade Mazda3 har nästan samtliga motorer fått lägre bränsleförbrukning och CO2-värden.

Bensinmotorer
På den svenska marknaden finns fyra olika bensinmotorer att välja mellan. Klart mest säljer 1.6 liters motorn på 105 hk. CO2-värdet har sänkts från 149 till 147 g/km och förbrukningen är 6,4 l/100 km. Den förbättrade aerodynamiken har tillsammans med en högre utväxling på femmans växel, från 0.820 till 0.775, gjort detta möjligt.

Mazdas två liters direktinsprutade DISI-motor på 150 hk och med start/stopp-systemet i-stop har sänkt förbrukningen från 6,8 till 6,7 l/100 km, vilket innebär ett sänkt CO2-värde från 159 till 157 g/km. På bensinsidan finns även en två liters motor med en femväxlad automatisk växellåda, 7,6 l/100 km och CO2-värde på 175 g/100 km, samt den kraftfulla 2.3 liters DISI turbomotorn i MPS-modellen på 260 hk, 380 Nm i vridmoment samt en förbrukning på 9,6 l/100 km och ett CO2-värde på 224 g/km.

Dieselmotorer
När det gäller diesel finns på den svenska marknaden två motorer att välja på, 1.6 liters miljömotor på 115 hk och nu med ett ännu lägre CO2 -värde på 115 g/km, en förbättring på knappt två procent från tidigare 117 g/km, och dels den kraftfulla 2,2 liters motorn på 185 hk. En motor med ett maximalt vridmoment på hela 400 Nm. Bränsleförbrukningen har minskat från 5,6 till 5,4 l/100 km, vilket innebär en minskning av CO2-värdet med 3,4 procent från 149 till 144 g/km.

Nya uppdaterade Mazda3 finns i Sverige från och med slutet av november både som Sedan- och KombiSedan. Den finns i två olika utrustningsversioner, Advance och AdvancePlus.

Nyheterna i sammandrag
Exteriör
• Ny främre stötfångare med runda dimljus ger en ännu sportigare känsla och förbättrar aerodynamiken.
• Ny tunnare bakre stötfångare (enbart på KombiSedan) för att lättare kunna lasta. Bakstötfångaren är nu helt lackerad i bilens färg.
• Nya 16- and 17-tums lättmetallfälgar med svagt svängda hjulekrar
• 8 exteriörfärger, inklusive helt nya Autumn Bronze Mica
• Två karossvarianter, fem dörrars KombiSedan och fyra dörrars Sedan

Interiör
• Ny färgsättning av mittkonsolen, svarta inlägg istället för silverfärgade, samt ljusare kromringar runt kontrollinstrumenten.
• Ny färgsättning av huvudinstrumenten, vit/blå istället för svart/vit och svart/rött.
• Nya klädslar på samtliga modeller, förutom Mazda3 MPS.

Köregenskaper
• Nya Mazda3 har nyutvecklade Toitsu-kan, vilket ger en mer linjär och konstant körkänsla
• Stadigare hjul ger bättre stabilitet rakt fram.
• Bottenplattan är vridstyvare tack vare en ny främre tvärbalk av kraftigare stål och med fler svetspunkter och nytt främre stabiliseringsstag.
• Framdäckens deflektorer är 50 % styvare, vilket förbättrar körstabiliteten
• En annan inställning av stötdämparna ger bättre stabilitet
• Den elektrohydrauliska servostyrningen ger bättre vägkänsla vid mellan- och högre hastigheter.
• Mindre luftmotstånd med ett Cd-värde på endast 0,27 för Sedan och 0,29 för KombiSedan (tidigare 0,28 respektive 0,30) har uppnåtts genom:
o Ny främre stötfångaredesign som ger ett bättre luftflöde
o Ökad styvhet på framdäckens reflektorer minskar deformation
o Nytt underrede med mera täckplåtar ger bättre luftflöde
• En något kraftigare B-ram med fler svetspunkter och kraftigare isolering av bottenplattan gör kupén tystare.
• MacPherson fjäderben fram och multilänk bakvagn som tidigare

Motorer
Diesel
• En turbodieselmotor, MZR-CD 2.2-liter, i två versioner med sexväxlad manuell växellåda (endast 185 hk i Sverige)
• High Power på 185 hk vid 3,500 rpm och med ett maximalt vridmoment på 400 Nm mellan1,800-3,000 rpm. Den genomsnittliga bränsleförbrukningen är 5.4 l/100 km (en minskning på 3.6 % jämfört med nuvarande modell) och ett CO2 värde på 144 g/km (minskning på 3.4 %).
• Standard Power: 150 hk vid 3,500 rpm och med ett maximalt vridmoment på 360 Nm mellan 1,800-2,600 rpm. Den genomsnittliga bränsleförbrukningen är 5.2 l/100 km (minskning med 3.7 %) och ett CO2 värde på 139 g/km (minskning på 3.5 %).
• MZ-CD 1.6 turbodieselmotor ger 115 hk och ett maximalt vridmoment på 270 Nm mellan 1,750 and 2,500 rpm. En sexväxlad manuell KombiSedan drar bara 4.3 l/100 km vid blandad körning (minskning på 2,3 %) och har 115 g/km i CO2-värde (minskning med 1,7 %).

Bensin
• Den direktinsprutade turbomotorn i Mazda3 MPS, MZR 2.3 DISI, ger 260 hk vid 5,500 rpm och ett maximalt vridmoment på 380 Nm vid 3,000 rpm. Den drar 9.6 l/100 km och har ett CO2 värde på 224 g/km. Mazda3 MPS har en reglerad topphastighet på 250 km/h och en acceleration från 0 till 100 km/tim på 6.1 sekunder.
• Den direktinsprutade 2 liters bensinmotorn, MZR 2.0 DISI i-stop, ger 150 hk vid 6,200 rpm och ett maximalt vridmoment på 191 Nm vid 4,500 rpm. Den drar 6.7 l/100 km (minskning från 6.8) och har ett CO2 värde på 157 g/km (minskning från159)
• MZR 2.0 bensinmotor finns kvar i programmet tillsammans med en femväxlad automatisk växellåda. Denna motor ger också 150 PS vid 6,500 rpm och 187 Nm vid 4,000 rpm. Denna modell drar 7.6 l/100 km och har ett avgasvärde på 175 g/km CO2.
• MZR 1.6-liter bensinmotor ger 105 hk vid 6,000 rpm och 145 Nm vid 4,000 rpm, Denna motor drar 6.4 l/100 km och har ett CO2 värde på 147 g/km (minskning från 149)

Utrustning och säkerhet
• Nytt prisvärt och integrerat navigationssystem, baserat på den allra senaste TomTom teknologin. Systemet har ett 4 GB minne och 18 olika språk, en stor 5,8 tums pekskärm och handsfree Bluetooth för telefon och extern audio anslutning.
• Ny växlingsindikator för optimal körglädje I förhållande till bränsleekonomi. Finns inte till Mazda3 MPS.
• Lädersäten med tre minnesfunktioner plus ytterligare två integrerade i det nyckellösa startsystemet.
• Bose premium surround ljudsystem med 10 högtalare, AudioPilot2, ljudkompensation och Centerpoint surround system.
• Mazda Advanced Impact-energy Distribution and Absorption System, Mazdas säkerhetskaross.

Passiv säkerhet
• Fyra krockkuddar samt krockgardiner är standard på alla Mazda3
• Aktiva främre nackskydd mot whiplashskador är standard
• Motorhuv, skärmar och stötfångaren är optimerad för att skydda fotgängare så mycket som möjligt vid en eventuell kollision.

Aktiv säkerhet
• ABS, EBD, dynamisk stabilitetskontroll (DSC), bromsassist och antispinn (TCS) är standard på alla modeller
• Mazdas prisbelönta radarövervakningssystem RVM
• Parkeringssensorer
• Bi-xenon strålkastare
• Nödbromsvarning (ESS) varnar de bakomvarande I händelse av panikbromsning