Goodyear ligger i frontlinjen i utvecklingen av framtidens vinterdäck. Framtagningen av de nya generationerna pågår vid Goodyear Innovation Center i Luxemburg (GIC*L) och handlar om smarta vinterdäck som bygger på helt ny teknologi.

– Vi ser början av framtidens teknologi i de vinterdäck vi introducerar nu. Den nya generationen nordiska vinterdäck manifesterar Goodyears säkerhetstänkande, förklarar Peter Dahlberg, projektledare för Fundamental Winter Tire Technology.

Peter Dahlberg är civilingenjör i Materialfysik från Uppsala Universitet och började som däcksdesigner för Goodyear 1997 och har idag ansvaret för utvecklingen av framtidens vinterdäcksteknologi.

– Vinterdäck är de mest komplexa däcken att utveckla, utmaningen är att anpassa däckens gummiblandning, mönster och konstruktion för olika underlag och temperaturer och samtidigt uppnå en balans i prestanda och säkert grepp, förklarar Peter Dahlberg.

Det är i helt nya teknologier den balansen kan utvecklas till högre nivåer, och utvecklingen har gått snabbt framåt inom Goodyears vinterdäcksutveckling de senaste åren. Lanseringen av UG Ice+, det nya nordiska dubbfria däcket, är resultatet av en fokuserad utveckling och starten på en ny era vinterdäck. Däcket togs fram eftersom efterfrågan var stor på både den nordiska och ryska marknaden, och mottagandet var överväldigande i hela motorpressen.

Nästa generationer av Goodyears vinterdäck bygger på samma principer, men tar hjälp av helt nya teknologier som ska utveckla det smarta vinterdäcket.

– Vår filosofi för framtidens vinterdäck är att de måste fungera lika bra och säkert på många olika underlag. De behöver känna när de ska vara styva eller mjuka, när de måste kompensera för att underlaget skiftar och ge prestanda för både högre motorvägsfarter och halkigt underlag, säger Peter Dahlberg.

Även dubbdäcken går igenom en ny fas i utvecklingen, och Goodyear satsar på att få fram effektivare dubbar som maximerar greppförmågan och minimerar påverkan på miljön. I områden med hårt nordiskt vinterklimat, och med snö och is i olika former, är dubbdäcken fortfarande ett viktigt hjälpmedel för säker körning.

– Hittills har det varit en liten rund sak som stack ut, men med Active Stud Technology påbörjades vår framtida utveckling. Nu tar vi ett stort nytt steg mot framtidens dubbdäck genom att bland annat söka nya former och material, berättar Peter Dahlberg.