Toyota lanserar nu tredje generationen av den kompakta Yaris-modellen, med en helt ny design, bättre utrymmen och en rad smarta och användbara detaljlösningar. Nya Yaris kvalar med samtliga motor- och växellådsalternativ in som miljöbil, med CO2-utsläpp under 120 g/km. Den börjar säljas i Sverige i slutet av oktober 2011.

Med den nya generationen Yaris har Toyota tagit tillvara och vidareutvecklat alla de goda egenskaper som har gjort modellen till en av de bäst säljande kompaktbilarna både i Sverige och i Europa.

Såväl exteriört som interiört är det en helt ny bil. På utsidan märks framför allt en mer distinkt och elegant design, där bland annat fronten har en horisontell utformning med större nedre grill och större strålkastare. Tredje generationen Yaris är först med Toyotas nya designspråk som framöver införs på andra kommande modeller.

Jämfört med förra generationen är nya Yaris 10 cm längre men är ändå med sin längd på 3,88 meter en av de mest kompakta bilarna i segmentet. I kombination med en 5 cm längre hjulbas och större invändig bredd innebär det mer utrymme för såväl passagerare som bagage. Benutrymmet i baksätet är nu störst i klassen.

Invändigt har Yaris nu en mer förarorienterad instrumentering, bland annat med stora och tydliga instrument i förarens siktlinje. Materialvalen har också uppgraderats för mer premiumkänsla och med färgmatchande paneler.

Bland de innovativa funktionerna finns multimediasystemet Toyota Touch som standard i alla utföranden (utom basmodellen), med en 6 tum stor pekskärm för ljudinställningar, Bluetoothkoppling, färddator och bild från den inbyggda backkameran. Touch-systemet kan dessutom uppgraderas till Touch & Go, och omfattar då även navigator med Google Search-koppling, SMS och nedladdningsbara appar. Som tillval finns ett panoramaglastak med individuellt ställbara främre och bakre solgardiner.

Nya Yaris kommer med tre motoralternativ – två bensinmotorer på 1,0 och 1,33 liter med 69 respektive 99 hästkrafter samt en 1,4-liters dieselmotor på 90 hästkrafter. En steglös automatlåda (Multi Drive) finns som tillval till den större bensinmotorn, vilket då ger en lägre bränsleförbrukning och därmed lägre CO2-utsläpp jämfört med manuell växellåda.

Till dieselmotorn finns Multi Mode som automat alternativ. Samtliga kombinationer uppfyller de svenska kraven för miljöbil (mindre än 120 g CO2/km) och motorerna är även Euro Vklassade. I likhet med tidigare Yaris-generationer byggs den nya bilen på Toyotas fabrik i Frankrike.

Säljstart i Sverige är i slutet av oktober 2011.