Toyota rankas som världens grönaste varumärke i undersökningen ”Best Global Green Brands”, som den internationella varumärkesbyrån Interbrand nyligen
publicerade. I Interbrands rapport sägs att Toyota är ett ”ledande exempel på hur ett företag kan göra miljön till en prioriterad ledningsfråga och samtidigt på ett meningsfullt sätt engagera människor i hela världen.”

En av de starkast bidragande faktorerna till Toyotas topplacering är, enligt undersökningen, företagets satsning på fullhybridtekniken. Sedan lanseringen av den första Toyota Prius 1997 har över 3,2 miljoner Toyota- och Lexus-hybrider sålts världen över. Prius har nu kommit till tredje generationen och till årsskiftet 2011/2012 startar masstillverkningen av en pluginhybridversion av modellen.

Undersökningen, som genomfördes i samarbete med Deloitte, omfattade dels intervjuer med 10 000 personer i 10 av världens största ekonomier – USA, Kina, Indien, Brasilien, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Italien, Spanien och Japan – dels en värdering av företagets sammanlagda miljöansträngningar baserad på offentlig information och data. Till grund för undersökningen fanns data från över 3 000 företag. (Bästa svenska företag var Ikea, som kom på 39:e plats.)