Produktionen av första elbilen igång i Skodafabriken.

Skoda Auto börjar nu producera en testflotta om tio Octavia Green E Lines. Bilarna i testflottan ska användas för att samla information om den verkliga användbarhet, tillförlitlighet och säkerheten av elbilar. Octavia Green E Line drivs enbart på el och blir en viktig del för Skoda i utvecklingen av än mer miljövänliga bilar.

Den första Octavia Green E Line kommer att synas på vägarna redan i höst. Medtrafikanter kommer att känna igen den på design och en ny säkerhetsfunktion – en ljudgenerator som simulerar ljudet av motorn upp till 40 km/h. All expertis pekar på att elbilar kommer att spela en viktig roll för att minska CO2-utsläppen och i nära samarbete inom Volkswagen-koncernen vill Skoda spela en ledande roll i den processen. Därför ser man information från verkliga situationer i trafiken som ett viktigt underlag för forskning och utveckling.

Elmotorn är en integrerad del av det drivpaket som Skoda erbjuder över sin modellportfölj i strävan att minska utsläpp och konsumtion och öka effektiviteten. Oavsett om det är sparfunktioner som idag tillämpas i hela motorprogrammet, sofistikerad teknik som hittas i Green-Line eller som nu ren eldrift är den viktigaste drivkraften alltid den samma. Skoda vill erbjuda bilar som är så miljövänliga och säkra som möjligt. För att uppnå denna filosofi kommer Skoda även att erbjuda sina kunder en plug-in-hybrid i framtiden.

Dr. Eckhard Scholz är ytterst ansvarig för Skodas teknikutveckling och han säger så här om satsningen på elbilar.
– En utsläppsneutral rörelsefrihet är ett av våra viktigaste mål för framtiden. Jag tror att elbilar är svaret på striktare utsläppsgränser och högre hållbarhetskrav från våra kunder. Vår styrka att möta framtiden ligger i en enormt stark teknisk kompetens och ett nära samarbete inom Volkswagen-koncernen. Det är en kombination som gör det möjligt för oss att utveckla säkra och prisvärda elbilar för framtiden vilket är ett stort steg för vårt varumärke.

Green E Line baseras på Skoda Octavia Combi. Den serieproducerade bilmodellen anses vara det idealiska alternativet för att placera och anpassa batteriet, de elektroniska styrenheterna och den elektriska motorn. Vid utvecklingen av Octavia Green E Line används några av Volkswagen-koncernens färdiga moduler och bilen får en motor med konstant effekt på 60 kW och maxeffekt på 85 kW. Tillgängligt direkt från start finns 270 Nm vilket kommer att uppskattas av förare vid acceleration och stressad stadstrafik.

Octavia Green E Line accelererar från 0-100 km/h på bara 12 sekunder och den maximala hastigheten är begränsad till 135 km/h. Bilen får ett modernt jon litium-batteri (26,5 kWh) med en räckvidd per laddning på 150 kilometer. Batteriet består av 180 litium jonceller, väger omkring 315 kilo och återvinner energi när föraren motorbromsar.