Ny undersökning genomförd av biltillverkaren Chevrolet avslöjar att ”du är vad du bär”, det vill säga att det du har med dig hela dagen i handväskan berättar vem du är – och att det kanske till och med stämmer bättre än den gamla tesen “du är vad du äter”.

En kuvertväska utstrålar att du är en “jet-set” medan en tote bag visar att du är redo för allt dagen har att erbjuda. Dock visar en en undersökning av Chevrolet där fler än 1.500 kvinnor runt om i världen medverkade att det finns sex saker som alla kvinnor bär med sig.

Det hemliga innehållet i en kvinnas handväska har införlivats i utformningen av nya Chevrolet Aveo. Vid utformningen av nya Aveo tillbringade Chevrolet två år med intervjua kvinnor i Kina, USA och Europa för att hitta vilka saker som är viktigast för dem att alltid ha nära tillhands.

– En kvinnas handväska visar en snygg utsida men inuti avslöjar den en personlig berättelse, säger Chris Biggs, Chevrolets Global Vehicle Line Director.

– Väskan utgör en snygg accessoar vid kvinnans sida, men det största värdet ligger i innehållet.
Undersökningar visar att under en kvinnas livstid kommer hon att äga 111 handväskor och att hon i snitt köper en ny var tredje månad*.

– Kolla i din handväska: Du kommer att hitta en vanlig mobil eller smartphone, en plånbok, en penna, en flaska vatten, en läppglans och ett paket minttabletter/tuggummi.

Dessa sex gemensamma saker, gav en unik inblick i konsumenters behov, och utgjorde värdefull kunskap som användes då man designade interiören i nya Chevrolet Aveo. Från New York till Shanghai till Stockholm, behövs dessa saker inom armlängds avstånd i vårt dagliga liv, och Chevrolet gör vardagen lättare genom att göra dem lättåtkomliga i nya Aveo.

Redan vid utformningen av nya Cherolet Aveo utvärderade testpersoner från olika demografiska grupper den nya modellen. Tusentals timmar spenderades i bilen på utvecklingscentrum i Frankrike, Italien, Spanien och Storbritannien.

– Innan vi lät någon komma nära bilen frågade vi dem vad de hade i handväskan och använde sedan de sex vanligaste föremålen för att utforma bilens ergonomi, placering av förvaringsutrymmen och inredning. Oavsett om du är från Peking, Ohio eller Madrid så såg listan likadan ut.

Chevrolets personal studerade hur försökspersonerna använde Aveo, och testade bilens interiör genom att bl.a. slå i dörrar och utnyttja förvaringsutrymmen och handskfack.

Aveo erbjuder förenande interiör
Konsumenternas beteende visar att teknik spelar allt större roll i vårt dagliga liv. Även om det finns små skillnader mellan olika regioner som Chevrolet tar hänsyn till när man utformar en global bil, är vi alla vanedjur oavsett var vi bor.
Briggs lägger till

– Aveo är en global bil men det finns marknadsmässiga specifika behov som behöver vi tillgodose.

I norra Europa t.ex; har de flesta av våra kunder MP3-spelare eller smartphones. För att tillgodose deras behov har Aveo två handskfack, varav det ena har både aux- och USB ingång för diskret anslutning av elektroniska apparater, som sedan kan styras från ratten eller radion. Bilen har också blåtandsfunktion.

I Sydkorea har nästan ingen lösa mynt på sig, men där finns efterfrågan på kortplats för passer- eller betalkort i instrumentpanelen, medan JD Powers undersökningar visar att placeringen av mugghållarna är viktig för amerikanska kunder som också tar med sig fler saker in i bilen.

Utöver att interiören är utformad för att ge Aveo-kunderna maximal flexibilitet och bekvämlighet är den även byggd för maximal säkerhet. Det bevisades förra veckan då EuroNCAP gav Chevrolet Aveo fem stjärnor sitt säkerhetstest, med 85 av 100 poäng, vilket gör den till Europas säkraste bil i sitt segment.

* Källa: Daily Telegraph, Storbritannien, 2010

För mer information om Chevrolet Aveo besök www.chevrolet.se eller media.chevroleteurope.com