I år är det den 64:e gången som den internationella bilutställningen hålls i Frankfurt och Peugeot är en given utställare som ett av de största person- och transportbilsmärkena i Europa. Peugeot demonstrerar sitt miljöförsprång med många nya teknologier, som till exempel världens första dieselhybrid i 3008 HYbrid4 och banbrytande koncept kring aerodynamik. Märket fortsätter sin kraftfulla produktoffensiv och det är världspremiär för två exklusiva modeller – fyrhjulsdrivna 508 RXH med dieselhybrid och konceptbilen HX1 med imponerande arkitektur och ”plug in”-drivlina. Utmärkande för Peugeots bilar är att de på ett unikt sätt kombinerar stor miljöhänsyn med sann körglädje.

HX1 – ett unikt koncept som siktar mot maximal effektivitet

Med konceptbilen HX1 visar Peugeot ännu en gång förmågan att utvecklas och förnyas. Målet för denna konceptstudie är att åstadkomma ett fordon för upp till sex personer samtidigt som stark designidentitet och egenskaper som sportighet och effektivitet skapar unika körupplevelser. Målet nås med hjälp av aerodynamik, den koniska och låga MPV-arkitekturen samt drivsystemet HYbrid4 med plug in-teknik.

Adaptiv
HX1 är ett koncept som kommit till för att åskådliggöra framtida lösningar inom flera områden: paketering, aerodynamik, utrustning, interiörmaterial samt miljö och – ej att förglömma – drivkällor. Sammantaget har dessa strävanden lett till ett koncept som bryter mot normerna och där ledstjärnan varit “Metamorfos”, vilket syftar på bilens förmåga att anpassa sig efter omständigheterna.

HX1 är designad som en MPV men med unika dimensioner: höjd (1373 mm) och bredd (1990 mm) i förhållande till längden 4954 mm. Detta medger slanka linjer och lågt luftmotstånd trots stor invändig volym.
Fyra bakåtöppnande dörrar med saxkonstruktion ger mycket enkelt insteg till passagerarutrymmet. Maximal komfort i baksätet har varit ett mål, och när så krävs kan två fällbara säten i mellanutrymmet tas fram (baserad på samma teknik som i konceptbilen HR1 från Parissalongen 2010). Dessa båda extrasäten är ”gömda” bakom framsätena.

Formgivarna har lagt stor vikt vid bilens aerodynamik. De sju lamellerna i varje fälg, med samma princip som en turbin, öppnas i fart och skapar då släta fälgsidor. En spoiler och två sidokjolar ovanpå bagageluckan fälls upp i 100 km/h. Luftmotståndet är Cd 0.28, enastående för en bil med MPV-kaross.

HYbrid4 plug in-drivlina: perfekt anpassad till sin omgivning
Konceptbilen bygger på HYbrid4 – tekniken som redan är känd från världens första dieselhybrid, 3008 HYbrid4, och som nu även får premiär i 508 RXH.

Med en dieselmotor som driver framhjulen och en elmotor som driver bakhjulen blir bilen fyrhjulsdriven när motorerna samverkar. Men HX1 kan även köras på enbart eldrift i låg hastighet i det speciella nollutsläppsläget (ZEV, Zero Emissions Vehicle). Under motorhuven finns en 2,2-liters HDi-motor på 204 hästkrafter (150 kW) samt en sexväxlad automatlåda. Kopplad till en elmotor på 95 hästkrafter (70 kW) kan den totala effekten bli hela 299 hästkrafter (220 kW).

508 RXH – lyxig och bränslesnål fyrhjulsdriven dieselhybrid

Dieselhybridteknologi och en distinkt design visar vägen för nya Peugeot 508 RXH när märket utökar sin position i premiumklassen. Med 508 RXH markeras en nya era för Peugeot, då den traditionella tresiffriga beteckningen kompletteras med tre bokstäver som indikerar att det handlar om en hybriddriven, fyrhjulsdriven lyxkombi med höjd markfrigång med 200 hk, upp till 500 Nm och ett koldioxidutsläpp på låga 109 gram CO2 per km

Distinkt framtoning
I 508-programmet har RXH en tydligt utmejslad stil, som visar både på elegans och äventyrslust. Med 40 mm bredare spårvidd och 50 mm högre kaross har 508 RXH en helt egen utstrålning utan att bryta med övriga 508-seriens smakfullt balanserade linjespel. Smidda 18-tumsfälgar (modellen heter Archipel) hör inte till vanligheterna i det här segmentet. Tack vare att fälgarna är smidda i stället för gjutna har formgivarna kunnat öka den inre diametern med hela 10 mm. Allt sammantaget ger en på samma gång kraftfull och elegant bil.

Den ”äventyrliga” profilen understryks av detaljerna i matt ”stealth grey” som omsluter karossens nederdel. Från främre stötfångaren löper linjen över hjulhusen, längs med tröskeln hela vägen till bakstötfångaren. De mattlackerade detaljerna, och den likaledes matta kromdekoren med HYbrid4-emblem, understryker att det här är en raffinerad kombi
För att svara upp mot att karossen är både bredare och högre än ordinarie 508 har grillen förstorats och dessutom formgivits så att den ger intryck av att ”flyta”. Inspiration har hämtats från flygindustrin och hur kåporna runt en jetmotor ser ut.

Ett generöst bagageutrymme
Även bagageutrymmet bjuder samma höga kvalitet som resten av interiören. Golvskenor av aluminium samt fyra solida kromkrokar och ett tröskelskydd i samma material pryder det eleganta utrymmet.
508 RXH rymmer 423 liter bagage under insynsskyddet (eller 400 dm3 enligt VDA-standard). Rektangulär form, elmanövrerad bagagelucka samt smarta förvaringsfack under det släta golvet (11 liter) gör detta till ett verkligt användbart och praktiskt utrymme. Det är även enkelt att avgränsa utrymmet med ”lastgrindar” (tillval) som enkelt fästs i golvskenorna. Baksätet är fäll- och delbart 1/3–2/3.

Hög nivå på standardutrustningen
508 RXH erbjuds i ett enda utförande med generös utrustning som omedelbart positionerar bilen som en premiummodell. Här bjuds bland annat head up-display i färg (även för navigationsanvisning), helljusassistent, nyckellöst lås- och startsystem, elektrisk parkeringsbroms med automatisk funktion, xenonstrålkastare, Peugeot Connect Services samt ljudsystem från JBL (tillval).

Världens första dieselhybrid – 3008 HYbrid4

På Frankfurtsalongen är det säljstart för världens första hybridbil med kombinationen el och diesel, Peugeot 3008 HYbrid4, ger en hittills ouppnådd kombination av rörelsefrihet, sparsamhet med resurserna och ren körglädje.

Beteckningen HYbrid4 står för dieselmotor (2 liter/163 hästkrafter) i samarbete med en elmotor som lämnar upp till 27 kW (37 hk). Eftersom dieselmotorer förbrukar mindre bränsle än bensinmotorer är diesel det idealiska valet för hybriddrivning.

Den miljöanpassade kombinationen el och diesel ger flera intressanta möjligheter som skonar både miljö och plånbok samtidigt som framkomlighet och körglädje blir viktiga plusvärden. Det handlar om fyrhjulsdrivning, maxeffekt på 200 hk och förbrukning i blandad körning på bara 3,8 liter per 100 km med ett koldioxidutsläpp av imponerande 99 gram per kilometer. Den avancerade tekniken minskar bränsleförbrukningen med 35 procent.

Hybridtekniken ger inte enbart miljöfördelar. Peugeot 3008 HYbrid4 är det första exemplet på en hybrid med höga prestanda, förstklassig körbarhet och ett brett spektrum av möjligheter tack vara fyra olika körprogram: ZEV, 4WD, Sport, Auto.

När enbart elmotorn arbetar går den nya hybriden praktiskt taget ljudlöst. Fyrhjulsdrivning ger extra hög säkerhet och ökad framkomlighet.

Hybrid på många sätt
Peugeot 3008 HYbrid4 vänder sig till krävande och tekniskt intresserade kunder på spaning efter en annorlunda bil med belönande köregenskaper. Beteckningen ”crossover” passar i det här sammanhanget ovanligt bra eftersom form och funktion slår bryggor mellan olika genrer.