Den första helgen i september är det premiär för nya Peugeot 308 hos Sveriges Peugeot-återförsäljare. Den populära modellen, känd för sina underhållande vägegenskaper och rymliga och ljusa kupé, har fått vässad design och tredje generationens Stop&Start-teknologi e-HDi. Det är den beprövade 1,6 liters dieselmotorn som ger modellen låg bränsleförbrukning och ett koldioxidutsläpp på 98 g/km. Vid årsskiftet kröns det breda 308-programmet av en ännu mer vässad version, 308 GTi, med 200 hk.

Alla tre karossformerna, 5-dörrars, SW kombi och Coupé Cabriolet, pryds numera av effektiva och dekorativa LED-ljus som ger bilen ett ännu personligare utseende och nya lejonet i nosen. Peugeot 308 kostar från 167.900 kr och har 5 års nybilsgaranti.

Ny teknologi med omsorg om miljön
Ett av huvudmålen när Peugeot utvecklade nya 308 var att ytterligare sänka koldioxidutsläppen. För att möjliggöra det har man tagit alla faktorer i beaktande för att skapa en bilmodell som på bästa möjliga sätt bidrar till sänkt bränsleförbrukning och sänkta utsläpp;

  • Varje tillverkad bil väger 25 kg mindre än tidigare 308-modeller
  • Nya 16 tums däck med minskat rullmotstånd
  • Förbättrad servostyrning
  • Luftmotståndskoefficient (Cx) på 0,28, vilket är lägst i segmentet
  • Mikrohybridteknologi e-HDi
  • Automatiserad manuell växellåda (MCP) som sänker förbrukningen ytterligare
  • 1,6-liters e-HDi-motorn med 112 hk släpper ut låga 98 gram CO2 /km med MCP-låda (104 gram vid lanseringstart) och 115 gram med manuell växellåda.

Mikrohybrid-teknologin e-HDi, som är tredje generationens Stop&Start-system, innebär att motorn stängs av vid rödljus och i kökörning i hastigheter under 20 km/h. Istället för att startmotorn startar bilen igen är det generatorn på modeller med e-HDi. Generatorn samlar också upp bromsenergin och blir en e-booster med 2,2 kW som ger extra kraft vid omstart Den är 70 procent starkare än en vanlig generator, vilket ger en snabbare, tystare och mjukare start av motorn.

Denna teknologi bidrar också till 15% lägre bränsleförbrukning i stadstrafik och 40% snabbare återstart av motorn än tidigare generationers Stop&Start.

Peugeot 308 har sedan lanseringen i början av 2008 varit en referens i sitt segment när det gäller rymlighet och körglädje. Vid utvecklingen av 308 säkerställde Peugeot också högsta driftssäkerhet genom att testköra modellen 3.000.000 km innan serietillverkningen startade. Peugeot 308 är märkets stora volymmodell och har sålts i drygt 1 miljon exemplar i världen och närmare 11.000 i Sverige.

Design
De mest framträdande detaljerna i nya Peugeot 308 är ett mer utpräglat frontparti och sportigare linjer över lag. För att ge utrymme åt nya 308:ans atletiska form har man lyft fram kylargrillens eleganta utformning, medan luftintaget och stötfångaren har minskat i storlek. Den lägre stötfångaren är försedd med nya positionsljus med LED-lampor i en bumerangform som gör att bilen ser lägre och bredare ut och verkligen utmärker sig på vägen.

Motorhuvens främre del har fått en ny form, för att smälta bättre in i den flytande kylargrillen, och märkets typiska lejon-emblem har uppdaterats enligt Peugeots nya formspråk och återfinns i den v-formade krominfattningen med blanksvart fond. Frontpartiet är djärvare i sin framtoning och förstärks av strålkastarnas nya utseende med kurvljusfunktion, och som ger nya Peugeot 308 dess karaktär.

Bakpartiet har behållit sin omslutande form och ger modellen ett sportigt intryck, vilket förstärks ytterligare tack vare de dubbla avgasrören på GTi-versionen, de moderna bakljusen med LED-teknologi samt kromlisten som placerats över märkesemblemet.

Utrymmen utöver det vanliga i klassen
Både den yttre designen och inredningen förmedlar en känsla av sportighet och exklusivitet. Den eleganta instrumentpanelen är framåtlutad och sveper i en mjuk båglinje utmed den välvda vindrutan vilket ökar känslan av rymd.

Med en längd på 3 000 mm mellan vindrutan och bakrutan är 308:an klassledande i segmentet, vilket bidrar till skön komfort för samtliga passagerare. I framsätet är exempelvis armbågsutrymmet hela 1 464 mm och takhöjden imponerande 924 mm. Även passagerarstolen är höjbar med 50 mm och på flera versioner finns ett armstöd mellan förare och framsätespassagerare.

Bak är sitthöjden 890 mm och det är inte bara gott om utrymme för huvud och axlar utan även för fötterna, som bekvämt får plats under framstolarna tack vare den smarta framsäteskonstruktionen. Baksätet är fällbart helt eller delvis med en eller två tredjedelar och på vissa versioner finns en skidlucka som även fungerar som armstöd med förvaringsfack.

Bagageutrymmet har en praktisk lådform och rymmer två-tre stora resväskor eller totalt 348 liter enligt VDA-metoden. Med fällda säten ökar bagagerumsvolymen till imponerande 1 201 lådliter.

Peugeot 308 har en ovanligt ljus och luftig interiör och utmärkt sikt. Det beror på de stora glasytorna med en sammanlagd yta på hela 3,60 m2. Med panoramaglastak ökar ljusinsläppet ytterligare då den glasade ytan blir hela 4,86 m2.

Säker och rolig bilkörning
Effektiv väghållning utövar ett direkt inflytande på nöjet att köra bil och är av tradition en stark egenskap hos Peugeot. Samtidigt har den avgörande betydelse för den aktiva säkerheten, som är ett centralt tema i alla Peugeots bilar. Eftersom Peugeot är tänkt som en måttstock i detta avseende har särskild möda ägnats allt som har med bilens vägegenskaper att göra.

Strukturellt kan 308:an visa upp en enastående vridstyvhet. Det ger möjlighet att maximalt utnyttja fjädringselementen. Framhjulsupphängningen består av McPherson fjäderben, undre triangellänkar och en krängningshämmare. Det är en mycket noggrant genomarbetad lösning som ger exakt kontroll av hjulets rörelser och samtidigt dämpar vibrationer mycket effektivt.

Bak sitter en torsionsaxel med två fjäderben och en integrerad krängningshämmare. Konstruktionen är både kompakt och styv med utmärkt vibrationsdämpning och hög strukturell styrka. Stötdämparna är finkalibrerade med hjälp av en multiventilteknik för att nå den bästa kompromissen mellan komfort och väggrepp.

Svenskt modellprogram
Nya Peugeot 308 lanseras första helgen i september och erbjuds med den välkända dieselmotorn på 1,6-liter (112 hk) som numera har Stop&Start samt med två bensinmotorer, som Peugeot utvecklat tillsammans med BMW Group. I Sverige erbjuds de två mest välutrustade versionerna som heter Active och Allure. 308 finns med manuell växellåda, MCP automatiserad manuell växellåda och Tiptronic automatlåda. Alla tre karossformerna lanseras samtidigt och både 308 5-dörrars halvkombi och SW kombi är miljöklassade med både manuell och automatiserad manuell växellåda.

308 Active har följande rikliga utrustning i standardutförande (ett urval);

  • Aluminiumfälgar 16 tum
  • ACC klimatanläggning
  • Wip Sound cd-stereo med rattreglage
  • Farthållare med fartbegränsare
  • Färddator
  • Sportfront med kromad grill
  • Helt färganpassad kaross
  • Läderklädd ratt
  • Sportinstrumentering mot svart botten
  • Höjdjusterbara stolar fram
  • El-hissar fram och bak
  • Dimljus fram och LED-signaturljus
  • Mittarmstöd fram
  • Sportbakparti
  • ESP
  • Krockkuddar förare och passagerare
  • Sidokrockkuddar fram
  • Sidokrockgardiner

Standardutrustning Allure utöver Active (ett urval);

  • Panoramaglastak med elektrisk solgardin
  • Läderklädd sportratt
  • Parkeringsradar bak
  • Regnsensor
  • Avbländbar innerbackspegel
  • Elinfällbara backspeglar med välkomstbelysning

5 års nybilsgaranti
95 procent av plåtkarossen är el-förzinkad eller tvåsidigt galvaniserad och Peugeot 308 har, liksom det övriga personbilsprogrammet, 12 års rostskyddsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 3 års lackgaranti samt 5 års nybilsgaranti /10 000 mil med Peugeot Assistance utan milbegränsning de två första åren.