Under den internationella bilmässan IAA som pågår under 10 dagar i september kommer NGK att visa en helt ny teknik för världspressen. En teknik som gör tändstiften effektivare och utrymmessparande.

Sedan långt tillbaka har NGK samt flera andra tändstiftstillverkare använt sig av en sk. SAE-anslutning där man helt enkelt trycker ned tändspole/tändhatt över hullingar på tändstiftet. Den nya designen baseras på en ”kopp” i toppen av tändstiftet där tändspolen ansluts och skapar kontakt med hjälp av en fjäder som trycker i ”koppen”. Tekniken är noggrant testad och skapar en mycket säker högspänningskontakt vilket blir viktigare i takt med att dagens motorer använder högre laddtryck och förbränningstryck, och med detta ökar även behovet av tändspänning.

– Tändstiftsdesignen sparar också utrymme då den nya anslutningen endast är en tredjedel så stor jämfört med SAE-anslutningen. Detta har gjort att man istället kunnat öka längden på isolatorn med flera millimeter vilket gör tändstiften extra motståndskraftiga mot spänningsöverslag längs porslinsytan, och eftersom kontakten mellan tändspole och tändstift sker i ”koppen” minskar även detta risken för överslag, säger Manne Gustafsson, Produktspecialist för NGK på KG Knutsson AB.

Enligt NGK kommer tändstiften med den nya designen att användas i flera olika motorer från ledande europeiska biltillverkare redan i slutet av 2011.
NGK kommer dessutom att visa varför man är en ledande aktör även när det gäller glödstift genom att presentera de unika och mest framgångsrika glödstiften ur sortimentet – de nya keramiska NHTC-glödstiften (New High Temperature Ceramic) som man levererar till Mercedes-Benz och Mitsubishi. Man kommer även visa AQGS-glödstiften som används av Fiat samt Volkswagen.