Enligt siten Etablering Utomlands krävs det ett bensinpris på 62 kronor per liter för att de första elbilarna ska vara lönsamma för företagen att äga jämfört med motsvarande bensinbil. För tjänstebilsförarna är elbilarna däremot ett klipp. Den som kör över 1.277 mil i tjänsten börjar tjäna (!) pengar. Det visar Tjänstebilsfaktas uträkningar.

Det finns inte så många tankställen ännu, men utbyggnaden är på gång. Har man egna laddstolpar och rör sig över begränsade ytor i tätort (t.ex. kommuners hemtjänst), fungerar det.

Mitsubishi I-Miev blev den första elbilen som Euro Ncap testade och betyget blev fyra av fem stjärnor. Det gör att den inte kommer ifråga för regeringens supermiljöbilspremie, som kräver toppbetyg. Det klarar däremot Nissan Leaf. Å andra sidan är det inga företag som får del av den nya miljöbilspremien på 40.000 kronor. Den är reserverad för privatpersoner.

Förutom potentiella klimat- och närmiljövinster, framhålls ofta elbilarnas låga driftskostnader på cirka tre kronor per mil som den stora fördelen framför fossildrivna bilar. Så långt är allt rätt. Om inte elbilen tankas med kolkraftsel, förstås.

Och inte när man ser till totalkostnaden (36 månader/7 500 mil, företagsleasing ex. halv moms, restvärde 40%):

Mitsubishi Colt
Pris: 119 900 kr
Totalkostnad: 163 600 kr
Månadskostnad inkl bränsle: 4 544 kr
Milkostnad: 22 kr

Mitsubishi I-Miev
Pris: 379 000 kr
Totalkostnad: 307 400 kr
Månadskostnad inkl bränsle: 8 539 kr
Milkostnad: 41 kr

På sista raden skiljer det cirka 4.000 kronor per månad. Det krävs med andra ord ett bensinpris på 62 kronor för att elbilen ska vara mer lönsam än elbilen. Eller ett restvärde på 87 procent.

Anledningen är det höga inköpspriset och osäkerheten kring andrahandsvärdet. Dessutom behövs ett nytt batteri inom 5-7 år. I dag kostar de hundratusentals kronor och priserna kommer att sjunka, men kostnaden blir ändå avsevärd. Den förmodat lägre servicekostnaden för en elbil sänker totalkostnaden med som mest några tusenlappar för hela innehavet.

Men för föraren ser elbilskalkylen helt annorlunda ut. Mitsubishi I-Miev har ett förmånsvärde på 1.383 kronor, eller 691,50 kronor netto vid 50 procent marginalskatt. Det beräknas nämligen på priset för motsvarande bensinbil (127.800 kr), inte det faktiska priset på 379.000 kronor, och föraren har dessutom 40 procent reduktion på förmånsvärdet, åtminstone till och med utgången av 2013.

Lägg därtill en bränslekostnad på endast cirka tre kronor milen och en skattefri milersättning för tjänstekörning på 9,50 kronor per mil – så får föraren 6,50 kronor netto i plånboken per mil.

I-Miev blir alltså rena kassakon vid mer än 1.277 tjänstemil per år!

Källa: Etablering Utomlands och Tjänstebilsfakta.