Som enda biltillverkare har Volkswagen-koncernen ett mobilt avgaslaboratorium som turnerar i Europa. Testerna säkerställer att koncernens bilar uppfyller de fastlagda avgaskraven även efter några år. Det mobila labbet har varit i Sverige i sommar och testat cirka 100 bilar.

Alla bilar som säljs nya i Sverige är helfordonsgodkända. Det innebär att de ska uppfylla en rad olika direktiv, till exempel gällande avgasemissionerna. I dagsläget ska bilarna klara utsläppskraven i minst fem år eller 8.000 mil, beroende på vilket som infaller först. Helfordonsgodkännandet kräver också att varje biltillverkare ska utföra stickprov på sina bilar som är i trafik.

Volkswagen-koncernen, som satsar stort på kvalitetsuppföljning, har ett mobilt avgaslaboratorium som turnerar i Europa elva månader om året. Tack vare detta unika testlabb slipper man transportera bilar som ska testas till fabrikerna, vilket spar både tid och pengar.

Syftet med testerna är att säkerställa att koncernens bilar uppfyller de fastlagda avgaskraven även efter några år. Testen sköts av tyska ingenjörer som utgår från en lista med olika fordons- och motorkombinationer, som de får från fabrikerna. Under testerna är även olika fabriksrepresentanter närvarande. Avgaslabbet, som besöker Sverige vartannat år, var på plats vid Volkswagen Group Sveriges huvudkontor i Södertälje 6 juni – 10 juli. Under denna hektiska period utfördes cirka 100 tester.

Bilarna som testas lånas bland annat från Volkswagen-gruppens tjänstebilsflotta, från dotterbolaget Europcar eller från pensionärer som jobbat i koncernen. Ibland lånar man även kundbilar.

Testbilarna ska uppfylla särskilda krav. De ska till exempel ha rullat minst 1.500 mil och de ska ha varit regelbundet servade på auktoriserad verkstad med rätt intervall. Bilarna ska även vara i originalskick, det får alltså inte förekomma extraljus, eller andra fälgar och däck.

För att de bilar som testas ska ha samma förutsättningar tankas de med ett så kallat certifieringsbränsle. Sedan kör man in bilen på en rullande landsväg i det mobila laboratoriet och kör en Europakörcykel (NEDC; New European Driving Cycle), för att bilen ska bli varm och för att motorn ska få bekanta sig med det nya bränslet.

Efter det ställs bilen in i ett rum som håller en temperatur på mellan 20 och 30 grader. Där får den stå i mellan 12 och 24 timmar för att konditioneras. Sedan kör man in bilen igen och kör en speciell körcykel då man gör ett avgasprov. Utfallet av testerna diskuteras kontinuerligt med ansvariga myndigheter.

– Det här mobila testlabbet är unikt för Volkswagen-koncernen, ingen annan tillverkare har något liknande. Med det mobila labbet får man en bred uppfattning om hur kvaliteten är på bilparken och det är väldigt sällan vi har råkat ut för något avvikande i testerna, säger Mårten Blomroos, som är ansvarig för testerna hos Volkswagen Group Sverige.