Kia Motors blev en stor vinnare i den nyinstiftade designtävlingen ”Automotive Brand Contest” som arrangeras av tyska designrådet Rat für Formgebung.

Juryn förklarade Kia som värdig vinnare i två kategorier:
I kategorin ”Best of Best” fick Kia utmärkelsen för strategi och inriktning av varumärkets övergripande design. I kategorin exteriör design är det utformningen av bilen som står i fokus. Tre modeller utsågs som vinnare; Kia Sportage, Kia Optima och Kia Rio.
– Vi är oerhört stolta över att Kia lyckades så bra säger Peter Schreyer, chefdesigner hos Kia Motors Corporation. Genom att ändra designfokus har vi gett vårt varumärke ett ”ansikte” och en tydlig identitet som nu har fått ett fantastiskt erkännande

  • Kia Rio lanseras i Sverige i höst och Kia Optima i slutet av året.
  • Kia Sportage och Kia Optima har redan tidigare tilldelats prestigefyllda designpriser: red dot award och iF Product Design Award.
  • Det tyska designrådet Rat für Formgebung grundades 1953 och räknas idag bland världens ledande kompetenscentrum för kommunikation och kunskapsöverföring inom design. Tävlingen Automotive Brand Contest är öppen för alla företag inom bilindustrin och deras partners.
  • Första årets vinnare i den nya tävlingen kommer att presenteras och premieras på bilsalongen i Frankfurt den 13 september.