Till en början ansågs de exotiska, men nu blir dubbelkopplingsväxellådor allt vanligare. Vanliga automatväxeloljor lämpar sig inte för denna typ av växellådor. Därför lanserar den tyska olje- och additivspecialisten LIQUI MOLY nu en olja som är speciellt anpassad för dubbelkopplingsväxelådor i Sverige.

Oljan för dubbelkopplingsväxellådor 8100 från LIQUI MOLY uppfyller alla de krav som ställs på denna typ av olja. Det här högeffektiva smörjmedlet är specialutvecklat för dubbelkopplingsväxellådor (DSG-växellådor) från VW-gruppen (Volkswagen, Audi, Seat, Skoda) och har jämna och stabila friktionsegenskaper under alla driftsvillkor. Oljan baseras på moderna HC-syntetiska grundoljor och högeffektiva additivkomponenter. Den innehåller en ytterst skjuvstabil viskositetsindexförbättrare, moderna slitageskyddsadditiver och friktionsförmedlare som är specialanpassade till växellådstypen. Alla de här faktorerna tillsammans garanterar en koppling som fungerar felfritt i alla lägen – även under extrem hetta.

Som syntetolja har LIQUI MOLY olja för dubbelkopplingsväxellådor 8100 en mycket hög temperatur- och åldringsstabilitet, vilket garanterar högt skydd mot avlagringar resp. koksning, betydligt högre fluiditet i kyla samt bättre effekt och lägre oljetemperaturer i jämförelse med vanliga oljor. Detta är mycket viktigt – smörjmedel i automatlådor på motorfordon är nämligen riktiga arbetsdjur. De måste erbjuda permanent smörjning, vara skjuvstabila, ge ett tillförlitligt slitageskydd för växellådans komponenter och tätningar, leda bort värme, skydda mot korrosion samt uppfylla en rad andra krav. Eftersom växellådsoljor är så komplexa räknas de numera som konstruktionselement vid utvecklingen.

För att säkerställa felfri funktion på växellådan får oljan för dubbelkopplingsväxellådor 8100 inte blandas med andra typer av oljor. Produkten ska endast användas i enlighet med tillverkarens anvisningar. Till skillnad från övriga oljeflaskor från LIQUI MOLY har oljan 8100 inget avtagbart påfyllnadmunstycke integrerat i locket. Orsaken till detta är att DSG-växellådor måste fyllas på med specialverktyg. Ett munstycke hade därför endast varit i vägen. Denna LIQUI MOLY-olja kan lätt kännas igen på sin flaska som har ett svart lock. Locket på andra växellådsoljor är rött.

LIQUI MOLY rekommenderar denna produkt för följande fordon:
VW G 052 182 (TL 52 182)
VW G 052 529 (TL 52 529)
Ford WSS-M2C936-A
Chrysler (Europa) till 2009
Volvo (WSS-M2C936-A)