Nu lanserar Volkswagen The Beetle. Den ursprungliga modellen i denna serie – Typ 1 eller Bubblan eller Beetle – är, med sina 21,5 miljoner sålda enheter en av de tre mest framgångsrika bilarna någonsin. Nu är uppföljaren till dessa ikoner snart här. Svensk premiär sker i november.

Bubblan har alltid haft en särskild plats i människors hjärtan. Genom åren har den format människors kollektiva medvetande. När barn ritar en bil, ritar de ofta en Bubbla. Miljoner amerikaner valde en Bubbla när de skulle köpa en liten, ekonomisk och högkvalitativ bil. Tyskarna själva valde en Bubbla när de köpte bil under 1950- och 1960-talets “ekonomiska under”. Och i vårt eget land har många generationer svenskar minnen från barndomens bilresor i just en Bubbla. Trots att det nu är många år sedan den ursprungliga Bubblan slutade säljas är den fortfarande älskad och uppskattad för sin kvalitet, pålitlighet, driftsekonomi och charm.

New Beetle skapade en bilkult
Den ursprungliga Bubblan skrev historia som “bilen som satte världen på hjul”. New Beetle var en livsstilsbil som såldes parallellt med Golf, som sedan länge hade tagit över den ursprungliga Bubblans jobb och nu till och med övertagit titeln som den mest framgångsrika bilen i världen.

De olika generationerna av Beetle återspeglar också det som måste vara den mest igenkända fordonsdesignen i världen – en design som fortsätter att vinna människors hjärtan från alla generationer.

The Beetle har en god driftsekonomi med moderna motorer som nöjer sig med en förbrukning från 4,3 l/100 km (1,6 TDI), vilket gör den till den mest bränsleeffektiva Beetlen någonsin.

Helt nya proportioner
The Beetle är 1.808 mm bred (+84 mm), 1.486 mm hög (-12 mm) och 4.278 mm lång (+152 mm). Detta resulterar i helt nya proportioner. Den utökade längden betyder att taket kan sträcka sig längre bak, att vindrutan kunnat flyttas bakåt och att bakpartiet därigenom kan följa samma konturer som hos den ursprungliga Bubblan.

Den nya designens tyngdpunkt ligger hos C-stolparna. Samtidigt har konstruktörsteamet ökat bilens spårvidd fram: 1.578 mm (+63 mm), bak: 1.544 mm (+49 mm) och hjulbasen 2.537 mm (+22 mm). Allt detta bidrar till att ge The Beetle sin kraftfulla utstrålning.

Tre utrustningsversioner
På världsmarknaden finns The Beetle tillgänglig i tre utrustningsversioner: “Beetle” (basversion), “Design” (mellanversion) och “Sport” (toppversion).

I Sverige – liksom i Kina – kommer enbart versionerna “Design” och “Sport” att erbjudas. Var och en av utrustningsversionerna har en helt oberoende karaktär.

Grundversionen är välutrustad med bl.a:
16″ hjul, lackerade backspegelhus, förzinkad kaross, ESP, ASR, EDS, Radio/CD med 8 st högtalare, fjärrstyrt C-lås, elfönsterhissar, elektromekanisk servostyrning med “Servotronic” hastighetsberoende reglering och Isofix fästen för 2 st barnstolar i baksätet.

“Design”-versionen kännetecknas dessutom av bl.a:
16″ aluminiumfälgar, lackade dörrhandtag, sidoskyddslister i aluminium, instrumentpanel och dörrbröstningar i bilens färg, komfortstolar, 3-ekrad sportratt med ekrar i bilens färg, extra tygmattor fram och bak, läslampor, dimstrålkastare med statiskt kurvljus.

“Sport”-versionen bjuder också bl.a detta:
17″ hjul, kromade avgasändrör, svarta backspegelhus, rödlackerade bromsok, bakspoiler, invändigt krompaket och belysningspaket, instrumentpanel i “Carbon optik”, 3-ekrad sportratt med svartlackerade ekrar, sportstolar med svankstöd fram och alupedaler.

“Black Turbo” och “White Turbo”
Inför marknadslanseringen har Volkswagen skapat två specialversioner baserade på den högpresterande Beetle Sport 2,0 TSI DSG (147 kW/200 hk): “Black Turbo” och “White Turbo”. De kommer att vara tillgängliga tillsammans med de andra utrustningsversionerna. Medan Beetle Black Turbo är lackerad i “Deep Black” är Beetle White Turbo lackerad i “Pure White”. Utvändigt känns specialversionerna igen på bland annat “Turbo”-emblem på sidorna (ovanför dörrtrösklarna) och på de färgkontrasterande sidobackspeglarna och hjulen. På Beetle White Turbo är lättmetallfälgarnas ekrar “Tornado” svartlackerade, precis som sidobackspeglarna, medan de är vitfärgade på Beetle Black Turbo. Invändigt är instrumentpanelen, dekoren på ratten och dörrbröstningarna lackerade i samma färg som bilen.

Även invändigt syns karaktären
Det är särskilt tydligt när det gäller instrumentpanelen. Utformningen och färgsättningen på instrumentpanelen går tillbaka till designen hos den ursprungliga modellen av Bubblan, men trots detta har The Beetle ingen ”retro-look”.

Hos basversionen (Beetle) går denna panel i “Monochrome Black” – i modellversionen “Design” (alltså i det svenska normalutförandet) är den alltid lackerad i karossens färg. Väljer man “Sport”-utförandet har den en kolfiberlook (“Carbon Optik”).

Beetle-fack och extrainstrument
På samma sätt som i den ursprungliga Bubblan har The Beetle ett handskfack (“Beetle-fack”) integrerat i instrumentpanelen. The Beetle har också ett extra handskfack i underkant på instrumentpanelen. En annan trevlig detalj är extrainstrumenten som kan beställas som tillval, och som då återfinns på instrumentpanelens ovansida ovanför valt ljud-/navigationssystem.Här får du information om aktuell oljetemperatur, turbons laddtryck samt ett stoppur.

Ännu en nyhet är de olika rattarna som är specialdesignade för The Beetle. De har fått lackerade detaljer i ekrarna och varierar beroende på utrustningsversion.

Färgstark
The Beetle kommer erbjudas i elva olika exteriörlackkulörer som gör vardagslivet mer färgstarkt. De klassiska solidlackerna är “Candy White” och “Black”. Det finns ytterligare tre solida lacker: “Saturn Yellow” (ljusgul), “Tornado Red” (sportigt röd) och “Denim Blue” (ljus marinblå). Volkswagen erbjuder också fyra metalliclacker: “Reef Blue” (mörkblå), “Toffee Brown” (varmt brun), “Platinum Grey” (elegant mörkgrå), “Reflex Silver” (spänstigt silvergrå) och “Moon Rock Silver” (elegant beige). Sist men inte minst erbjuds en pärleffektlack: “Deep Black” (glansigt svart).

Svensk lansering
The Beetle lanseras i Sverige i november. Svenska priser samt utrustningsnivåer är ännu ej slutligt fastställda.

Viktiga fakta i sammandrag

  • Namn: The Beetle
  • Världspremiär: 18 april 2011 (Shanghai, New York, Berlin)
  • Marknadsintroduktion, Europa: november 2011 (version för vänstertrafik: januari 2012)
  • Typ: Kultbil
  • Modellvarianter i Sverige: “Design”, “Sport”
  • Specialversioner för marknadslanseringen: “Black Turbo” och “White Turbo”
  • Effekt: Från 77 kW/105 hk till 147 kW/200 hk
  • Lägsta bränsleförbrukning vid blandad körning, Europa: 4,3 l/100 km (1,6 TDI)
  • Premiär för ursprungliga Beetle: 1938
  • Premiär för New Beetle: 1998
  • Antal tillverkade hittills: > 22,5 miljoner
  • Antal sålda i Sverige: 472 110 (1948-1975), New Beetle 3 154 (1999-2010)
  • Mått: Längd 4 278 mm, bredd 1 808 mm, höjd 1 486 mm, hjulbas 2 537 mm
  • Lastkapacitet: 310 till 905 liter

Tre bensinmotorer (Sverige)

  • 77 kW/105 hk (TSI)
  • 118 kW/160 hk (TSI)
  • 147 kW/200 hk (TSI)

En dieselmotor (Sverige)

  • 77 kW/105 hk (TDI)