Den 27 juli arrangerar Stressforskningsinstitutet vid Stockholms universitet ett symposium med ledande internationella sömnforskare på Radisson Blu Royal Park Hotel, Frösundavik, Stockholm. Symposiet avser att sammanfatta den senaste forskningen om sömn och sömnighet i relation till olyckor på vägarna.

– Det har visat sig att sömnighet är en av de största orsakerna till olyckor på vägarna. Under dagen kommer vi att försöka beskriva hur hjärnan ser ut när den börjar bli sömnig – vilka delar drar ner på verksamheten och gör oss tankemässigt sega och hur tappar den kontrollen över den emotionella regleringen och gör oss arga eller ledsna, berättar Torbjörn Åkerstedt, professor vid Stressforskningsinstitutet och ansvarig för symposiet.

Åkerstedt kommer själv hålla i en presentation som tar upp hur farlig sömnighet kan bli framåt sen natten när man kör ett fordon.

– Vidare kommer vi diskutera om man kan ladda upp sömn i förväg, hur dåligt omdömet blir, samt vilken roll djupsömnen, åldrandet och genetiken har för sömnighetsutvecklingen och hur medveten man är om farlig sömnighet.

Nattarbete är en kraftigt bidragande orsak till sömnighet och olycksrisk. Detta perspektiv berörs i flera av presentationerna bland annat genom att titta på om det ser likadant ut i olika yrken och med olika scheman. Även den amerikanska diagnosen´”Shift work disorder” – problem med sömn och vakenhet – diskuteras framför allt i anslutning till nattskift. Avslutningsvis ger Mark Rosekind, representant för amerikanska National Transportation Board, sin syn på sömnighet och olycksrisk i trafiken.

Medverkande på symposiet:

  • Torbjörn Åkerstedt, Stressforskningsinstitutet, Stockholms universitet
  • David Dinges, University of Pennsylvania School of Medicine
  • Matt Walker, University of California
  • Tom Balkin, Walter Reed Army Institute of Research
  • Derk-Jan Dijk, University of Surrey (UK)
  • Hans van Dongen, Washington State University (US)
  • Charles Czeisler, Harvard Medical School (US)
  • Jim Horne, Loughborough University
  • Philip Tucker, Swansea University
  • Mikael Sallinen, Finnish Institute of Occupational Health
  • John Axelsson, Karolinska Institutet
  • Björn Bjorvatn, University of Bergen
  • Mark Rosekind, National Transportation Safety Board