Det går att spara mycket pengar genom att regelbundet kontrollera lufttrycket i däcken. 30 procent för lågt tryck halverar däckens livslängd, vilket innebär att nya däck måste köpas tidigare. Även bilens bränsleförbrukning ökar. Svenska bilister skulle totalt kunna spara 470 miljoner kronor om året i minskade bränslekostnader om alla skulle köra med rätt lufttryck.

Vi svenskar är mycket dåliga på att kolla lufttryck i däcken. Däckrazzian som polisen och olika organisationer genomförde hösten 2010 visar att två av tre bilister inte kommer ihåg när de senast kollade däcktrycket. En tredjedel av de kontrollerade bilarna hade alldeles för lågt lufttryck.

För lågt däcktryck ökar rullmotståndet, vilket i sin tur ökar bilens bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. Beräkningar baserade på höstens Däckrazzia visar att om alla bilar i Sverige skulle ha rätt lufttryck så skulle de förbruka mindre bränsle för cirka 470 miljoner kronor om året, en besparing på drygt 400 kronor per bil, och koldioxidutsläppen skulle minska med 80 000 ton. Högre bränslepriser gör det ännu mer lönsamt att kolla lufttrycket regelbundet. Kom ihåg att luft är gratis på macken. Det enda som krävs är lite av din egen energi för att kolla trycket och fylla på vid behov.

Rätt tryck sparar pengar
För lågt däcktryck ökar även däckslitaget. 20 procent för lågt tryck, vilket är mycket vanligt, minskar däckens livslängd med en femtedel och är trycket 30 procent för lågt halveras däckens livslängd, visar tester som Nokian Tyres har gjort. Om exempelvis bilens rekommenderade däcktryck är 2,5 bar innebär 20 procent för lågt tryck 0,50 bar och 30 procent för lågt tryck 0,75 bar för lite luft.

I normal körning går det att köra cirka 4 000 mil med sommardäck av bra kvalitet. Halverad livslängd på grund av lågt tryck innebär att däcken kanske bara håller cirka 2 000 mil. Fyra nya sommardäck av bra kvalitet i dimensionen 225/55/R17 kostar cirka 6 000 kronor så det finns stora pengar att spara genom att kolla lufttrycket regelbundet.

Nokian Tyres rekommenderar att däcktrycket kontrolleras var tredje vecka. Rätt tryck anges i bilens instruktionsbok. Däcktrycket ska kontrolleras när däcken är kalla.

För lågt däcktryck försämrar även köregenskaperna, särskilt när bilen har mycket last. Vid en undanmanöver eller kraftig inbromsning börjar bilen lätt sladda och förlorar greppet.

Kolla däcken i god tid före semestern
Däckens skick bör kollas i god tid före semestern. Ifall nya däck måste skaffas är det klokt att vara ute i god tid. Enligt lagen ska sommardäck ha ett mönsterdjup på 1,6 millimeter, men särskilt risken för vattenplaning ökar betydligt när mönsterdjupet är mindre än fyra millimeter. Är däcken ojämnt slitna kan det innebära att hjulinställningen är fel eller stötdämparna är dåliga.

Ett bra råd är att köpa sommardäck som är utvecklade för varierande nordiska förhållanden. Enligt Nokian Tyres har den här typen av däck en gummiblandning som klarar av varierande temperaturer, rullar lätt, är slitstarka på grova svenska asfaltvägar och har lågt däckljud.