Bilprovningen hoppas på högtryck i sommar, inte minst med tanke på semestertrafiken. När bilen är fullastad på semestern behöver lufttrycket i däcken vara högre än normalt. Dessutom ska bilen vara utrustad med sommardäck för att inte riskera sämre grepp och förlängd bromssträcka.

Däckens lufttryck är viktigt för både bilens köregenskaper och miljöpåverkan. Med rätt tryck kör man inte bara tryggare utan minskar också belastningen på miljön. På semestern när bilen är fullastad med packning och passagerare eller används för att dra släp eller en husvagn behöver lufttrycket i däcken vara högre än när bilen är olastad till vardags. Därför rekommenderar Bilprovningen högtryck i sommar.

– Dessutom finns det flera hundralappar att spara i slitage och bränslekostnader om man har rätt lufttryck. De pengarna kan man istället lägga på annat, säger Lina Öien, hållbarhetsansvarig på Bilprovningen.

Som att cykla med dåligt pumpade däck
Lufttrycket påverkar däckets rullmotstånd mot underlaget. Rätt tryck ger mindre motstånd och bilen kan manövreras på bästa sätt. Enligt flera undersökningar kör så många som en av tre (!) bilister med för lågt lufttryck vilket är oroväckande. Trycket räknas som farligt lågt redan när det saknas 0,5 bar jämfört med rekommendationen.

– Tänk dig att du cyklar med dåligt pumpade däck. Bilens egenskaper påverkas på liknande sätt. Den rullar helt enkelt mycket sämre och dessutom påverkas styrningen och bromssträckan negativt, förklarar Lina Öien.

Mät trycket på kalla däck
Mät alltid lufttrycket på kalla däck, annars kan det av misstag bli för lite luft i däcken.

– Redan efter några kilometers körning är däcken varma. Då sväller luften och trycket ökar. Däcken verkar då innehålla mer luft än de egentligen gör. Fyll på cirka 0,3 bar extra om du mäter på varmkörda däck, så får du rätt luftmängd, förklarar Eva Morger, kvalitets- och miljöchef på Bilprovningen.

Glöm inte att se till att även däcken på motorcykeln, husvagnen och släpet har rätt lufttryck.

Sommardäck på sommaren
En Sifoundersökning från 2010 visar att sex procent av de svenska bilarna hade dubbfria vinterdäck i juni förra sommaren. Om fallet är detsamma i år kommer cirka 250.000 bilar att rulla på vinterdäck i sommar. Detta ökar risken för olyckor på våra sommarvägar.

– De dubbfria vinterdäcken har betydligt sämre egenskaper på våt asfalt och ökar risken för vattenplaning. Vinterdäckens gummiblandning är inte anpassad till sommarvärmen vilket leder till sämre grepp och förlänger bromssträckan väsentligt, berättar Eva Morger.

“Fråga oss om däck”
Inför sommaren gör Bilprovningen en särskild informationssatsning om just däck. Bilägarna uppmanas att i samband med besöket prata med besiktningsteknikerna om hur man sköter sina däck på bästa sätt.