Nu lanserar Audi nästa generation av A6 Avant – Europas mest framgångsrika modell i businessklassen. Den nya modellen är både flexibel och sportig samt visar upp en stor del av Audis samlade expertis. Lättviktsteknologi i progressiv form, ett brett utbud av avancerade infotainment- och förarassistanssystem samt effektivare och starkare motorer än någonsin.

Den nya generationen A6 Avant ger ett smidigt intryck med sportiga proportioner och en låg, fallande taklinje. Den är 4,93 m lång, 1,87 m bred och endast 1,46 m hög. Hjulbasen har vuxit markant till 2,91 m. De innovativa LED-strålkastarna (tillval) ger fronten – med sin single frame-grill med snedskurna övre hörn och högblanka lameller – en unik look. Xenon plus-strålkastare (också tillval) och LED-strålkastare kombineras båda med LED-bakljus.

Låg vikt genom aluminiumhybridkaross
Audi har skapat en intelligent kombination av olika material – en såkallad aluminiumhybridkaross – vilket gör karossen i nya Audi A6 extremt lätt, säker och styv. Tack vare konstruktionen med blandning av stål och aluminium, väger karossen cirka 15 procent mindre än en traditionell stålkonstruktion, vilket är benchmark i klassen. Detta koncept representerar en övergång till innovativa ”Multimaterial Space Frame” med vilken Audi nu skriver ett nytt kapitel inom området lättviktskonstruktioner.

Mer än 20 procent av karossen består av aluminiumkomponenter. Fjäderbenens infästning i bilen är gjutna; stagen i motorrummet och tvärbalkarna bakom stötfångarna är andra delar som tillverkats i samma material. Alla detaljer som ”hängs på”, som framskärmarna, motorhuven, bakluckan och dörrarna – men även durken och tvärbalken i bagageutrymmet – är också tillverkade av aluminiumplåt.

Karossen på A6 Avant väger ca 30 kg mindre än föregående modell och beroende på motor, är den nya bilen upp till hela 70 kg lättare. En annan fördel med hybridkarossen är den ljudmässiga komfort den erbjuder.

Rymligt och praktiskt – lastutrymmet
Lastutrymmet är på 565 liter och med nedfällt baksäte växer det till hela 1 680 liter. Fästöglor, fästremmar på sidorna, krokar, dubbelt lastgolv, skensystem för förankring av bagaget, smutstålig lastutrymmesinsats och takreling – allt är standard.

Nytt på tillvalslistan är en rörelsestyrd, elektrisk baklucka. I kombination med Advanced key  räcker det med ett visst rörelsemönster under den bakre stötfångaren för att systemet ska aktiveras och luckan öppnas automatiskt. Nya A6 Avant är även stark som dragbil – dragkapaciteten ligger på upp till 2 100 kg.

Kraftfulla och effektiva – motorerna
Motorutbudet till nya Audi A6 Avant består av sex direktinsprutade motorer – två bensindrivna och fyra TDI-motorer. Effekten ligger från 177 till 313 hk där kraft kombineras med effektivitet. Lägst bränsleförbrukning har 2.0 TDI med 177 hk som med manuell växellåda drar i snitt 5,0 liter per 100 km vilket motsvarar ett CO2-utsläpp på 132 g per km. Alla motorerna till nya Audi A6 Avant utnyttjar teknologier från Audis modulära effektivitetsplattform, däribland start-stopp-systemet, energiåtervinningssystemet och det innovativa temperaturhanteringssystemet som gör att kylvattnet och motoroljan snabbt kommer upp i sina arbetstemperaturer. Dessa nya lösningar har till stor del bidragit till att bränsleförbrukningen kunnat sänkas med så mycket som 18 procent jämfört med den tidigare modellen.

3.0 TDI finns i tre varianter: med 204 hk, 245 hk – senare även i en mycket ren Clean diesel version – och toppversionen på 313 hk. 2.8 FSI på 204 hk är utrustad med Audi valvelift system som får motorn att andas lättare vilket höjer vridmomentet och sänker förbrukningen. Den kraftfullaste av bensinmotorerna är den kompressorladdade 3.0 TFSI med 300 hk.

Något för alla krav – växellådorna
Beroende på motor, erbjuder Audi en 6-växlad manuell växellåda, steglöst variabla multitronic eller sportiga, 7-stegade S tronic. 3.0 TDI på 313 hk levererar sin motorkraft till en högeffektiv 8-stegad tiptronic som optimerats för snabba växlingar. I samtliga växellådor har växlarna långa utväxlingsförhållanden vilket starkt bidrar till deras höga effektivitet. Differentialen är placerad framför kopplingen eller momentomvandlaren vilket medfört att framaxeln flyttats fram 71 mm jämfört med den förra modellen, vilket är till fördel både för hjulbasen och för bilens viktfördelning.

2.0 TDI är framhjulsdriven medan V6-motorerna kombineras med fyrhjulsdrift, endera som standard eller som tillval. Den senaste generationen quattro permanent fyrhjulsdrift med kronväxeldifferential fördelar kraften flexibelt och dynamiskt.  Den har dessutom integrerad momentvektorisering som känner när det inre hjulet håller på att förlora greppet vid snabb kurvtagning. Innan det händer bromsas innerhjulet mycket lätt – nästan omärkligt – vilket gör köregenskaperna smidigare och greppet ännu bättre. Som ytterligare tillval finns även sportdifferential som aktivt fördelar drivkraften mellan bakhjulen.

Mycket sofistikerat – chassit
Chassit är mycket sofistikerat och kombinerar sportig dynamik med utmärkt komfort. Audi drive select är standard och gör det möjligt för föraren att justera viktig karakteristik för drivlinan, chassit och förarhjälpsystemen i fyra lägen: comfort, auto, dynamic and individual. För alla modeller med turboladdad motor finns dessutom ett speciellt effektivitetsläge där alla systemen är inriktade på optimal bränsleekonomi. I versioner med framhjulsdrift, gör det elektroniska stabiliseringsprogrammet (ESP) med elektronisk differentialbroms bilens uppförande ännu mer precist.

Den nya elektromekaniska servostyrningen är extremt effektiv och hjälper föraren att styra emot vid inbromsning på underlag som har mindre grepp på ena sidan.

Till tillvalen hör adaptiv luftfjädring och dynamisk styrning (lanseras något senare). Den dynamiska styrningen justerar utväxlingen för styrningen beroende på bilens hastighet, och när man kör på gränsen hjälper den till att styra emot med korta pulser.

Som standard har nya Audi A6 fälgar med en diameter på 17 tum, och som tillval finns fälgar på upp till 20″. Däckdimensionerna sträcker sig från 225/60 till 255/35. Bromssystemet är konstruerat för prestanda och slitstyrka på hög nivå.

Av absolut toppkvalitet – interiören
Interiören är lätt och elegant, med generöst med utrustning och en exemplarisk ergonomi. Den främre delen av instrumentpanelen är elegant svängd. Det finns gott om förvaringsfack och mugghållare både fram och bak. Och skulle inte det räcka kan man dessutom välja till ett förvaringspaket.

Som alltid hos Audi är alla material speciellt utvalda och bearbetade med stor omsorg. Dekorinlägg finns i aluminium och 3 olika träslag, däribland en ny, mycket modern fanér bestående av omväxlande lager av ljus och mörk ek. Som tillval finns bland annat stolar med både ventilation och massagefunktion samt två belysningspaket.

Intuitiv – ergonomin
Instrumenten är tydliga och displayen mellan dem – förarinformationssystemet (DIS) med en 7 tum stor skärm – styr man från ratten. Mitt på instrumentpanelen sitter en andra, elektriskt infällbar display som hör till det standardmonterade MMI Radio Plus.

Standard i nya A6 Avant är också en högeffektiv automatisk luftkonditionering (som tillval med 4-zonskontroll), elektromekanisk parkeringsbroms, farthållare och ljus- och regnsensor. Motorn startas med en knapptryckning. Som tillval erbjuder Audi bland annat ”Head up display” som i färg projicerar upp viktig information på vindrutan. Färddator med effektivitetsprogram är standard.

Banbrytande – Audi connect
Till nya A6 Avant finns ett brett utbud av infotainmentmoduler att välja mellan där MMI navigation plus med MMI touch får sägas vara det mest avancerade. De viktigaste funktionerna hos detta hårddiskbaserade system med 8″-skärm kan styras via pekskärmen. När det gäller ljudanläggningar toppas utbudet av Bang & Olufsen Advanced Sound System som levererar ett kristallklart ljud ur hela 15 högtalare.

Under ”Audi connect” levererar ”Bluetooth-biltelefon online” med sin UMTS-modul, tillgång till Internet i A6 Avant. I samarbete med Google erbjuds olika specialtjänster. Grafikkortet i navigationssystemet innehåller t.ex. bilder och information från Google Earth som integreras med den aktuella färdvägen. En WiFi-hotspot gör att man kan koppla in mobila enheter ombord.

Nyheter i Audis utbud – och för bilbranschen – är dessutom två ytterligare tjänster. ”Audi online traffic information service” informerar i realtid förare om trafikintensiteten på den egna färdvägen genom att hämta information om rörelsemönstret från hundratusentals mobiltelefoner i andra bilar. Intressanta platser (”POI”) kan man nu söka online via Google – speciellt bekvämt blir detta tack vare röststyrning.

Intelligenta förarassistenssystem
MMI navigation plus i nya A6 Avant arbetar nära tillsammans med de olika förarhjälp- och säkerhetssystemen. Systemet ställer t.ex. data om färdvägen till förfogande för de adaptiva strålkastarna, automatväxellådan och den adaptiva farthållaren med stop&go-funktion. På så sätt kan dessa system lättare identifiera komplexa scenarion och hjälpa föraren.

Själva hjärtat i förarhjälpsystemen utgörs av en radarbaserad farthållare med stop&go-funktion som är aktiv i alla hastigheter hela vägen från 0 km/h och uppåt. Det arbetar i nära samarbete med Audi pre sense som i sin tur finns i ett flertal varianter. I många olika situationer hjälper detta föraren att minska skadorna vid en påkörning av bilen framför, eller t.o.m. förhindra att detta sker.

Den nya Audi active lane assist hjälper föraren att hålla A6 på rätt kurs vid hastigheter från 60 km/h och uppåt. En kamera håller koll på vägens linjemarkeringar, om bilen korsar någon av dem leder systemet bilen tillbaka i rätt körfil genom att försiktigt gripa in i styrningen.

Parkeringshjälpen, som också kan fås med tillvalet backkamera, gör att föraren slipper styra själv då bilen ska parkeras eller köras ut från en parkeringslucka. Audi side assist hjälper föraren vid byte av fil och tillvalet Night vision assistent markerar fotgängare som systemet upptäcker för att göra mörkerkörning säkrare. Hastighetsskyltsavläsaren visar, genom att läsa av vägskyltar, gällande hastighet i förarinformationssystemets display.

Lite senare kommer även parkeringshjälp plus med 360°-display. Fyra minikameror – i fronten, bak och i ytterbackspeglarna – tar bilder av närområdet runt A6 Avant. Snabb mjukvara kombinerar dessa bilder, och föraren kan välja att se dem i olika vyer på den stora displayen. Detta tekniska system förbättrar säkerheten när man manövrerar bilen (t.ex. på trånga platser), liksom när man ska köra ut från ställen där sikten är skymd.

Den svenska lanseringen av A6 Avant är planerad till september månad. Förförsäljningen har dock redan startat och priserna börjar på 354 000 kronor för 2.0 TDI 177 hk.