“Fords inställning till en mer miljövänlig bilanvändning är inte uttryck för en tillfällig modenyck. Den ingår i ett långsiktigt åtagande för förbättrad bränsleekonomi och lägre utsläppsnivåer. Det här engagemanget förklarar att vi idag kan erbjuda våra kunder världen över enastående bränsleekonomifunktioner och avancerad motorteknik som ger mindre utsläpp. Ett utmärkt exempel på den här utvecklingen är nya Ford Focus med tekniska funktioner som gör att den leder sin klass”, sade Frank Davisi Göteborg den 12 maj 2011. Han är ansvarig för produktutveckling på Ford Europa. 

Fords senaste Duratorq TDCi-dieselmotorer har imponerande prestanda trots den goda bränsleekonomi de erbjuder. Fords flaggskeppsmodell Mondeo med den nya, starka 200-hästars Duratorq TDCi-motorn på 2,2 liter har en bränsleförbrukning på endast 0,6 l/mil och koldioxidutsläpp på 159 g/km – imponerande siffror för en bil som accelererar 0–100 km/h på 8,1 sekunder och har en toppfart på 230 km/h.

För den som vill ha ännu lägre siffror är Fiesta ECOnetic ett intressant alternativ. Med en 1,6-liters TDCi-motor kommer den ned till en bränsleförbrukning på häpnadsväckande låga 0,36 l/mil. Även CO2-utsläppen är extremt låga från supersnåla Fiesta ECOnetic, som är lika ekonomisk som den är miljövänlig.

Till de allra senaste miljösatsningarna från Ford hör de turboladdade bensinmotorerna EcoBoost. Tack vare direktinsprutning, variabla ventilinställningar och turboladdning har man lyckats kombinera kraften i en stor motor med en mindre motors bättre bränsleekonomi och lägre CO2-utsläpp. Eller för att sammanfatta: mer kraft, mindre bränsle… Den smarta motortekniken gör att man får ett bredare vridmoment, vilket både ger en roligare körupplevelse och en bättre ekonomi.

På vissa modeller kompletteras de snåla motorerna med ytterligare bränslebesparande funktioner. Det kan till exempel handla om Fords start-/stoppsystem som automatiskt stänger av motorn vid tomgång och startar den igen när föraren ger tecken på att vilja köra iväg. Ett annat exempel är den aktiva grilluckan, där man använder sig av ventiler för att beroende på situation justera luftströmmen genom grillen till kylsystemet och motorrummet – en teknik som ger bättre aerodynamik och minskar CO2-utsläppen med upp till två procent.

Ford EcoMode
EcoMode är ett roligt sätt att kontrollera hur ekonomisk den egna körstilen är. Det finns som tillval på alltfler Ford-bilar. Systemet innehåller en programvara som använder sig av algoritmer som bygger på en databas med miljövänliga körtekniker och hjälper förarna att köra så bränslesnålt som möjligt.

Om du växlar i tid, undviker hastiga inbromsningar och avstår från snabba accelerationer får du “höga betyg” av EcoMode. På instrumentpanelen finns tre blommor som var och en har fem blomblad. En blomma står för växling, en för jämn körning och en för hastighet.

Om du kör ekonomiskt “tänds” blombladen. Ju mer effektiv din körstil är, desto mer lyser alltså blommorna. Förare som lyckas köra snålt mer än 75 procent av tiden belönas med en speciell ECO Driver-symbol på instrumentpanelen. Och den som lyckas minst 95 procent av tiden utnämns till ECO Champion!

EcoMode har tagits fram för att hjälpa bilförare att utveckla nya vanor bakom ratten. Enligt beräkningar kan en del förare bli upp till 40 procent mer bränslesnåla. Också genomsnittliga förare kan räkna med effektivitetsförbättringar – på cirka 5 procent – med hjälp av EcoMode.

Adaptiv farthållare
Att hålla samma hastighet kan minska bränsleförbrukningen och slitaget på drivlinan, vilket man kan uppnå med vanliga farthållarsystem. Fords adaptiva farthållare (Adaptive Cruise Control; ACC) kan dessutom läsa av trafiken framför fordonet med hjälp av radar och vid behov reagera. Om farthållaren skulle upptäcka ett framförvarande fordon som kör i en lägre hastighet än den egna bilen minskar den automatiskt på gasen. Om detta inte räcker används också bromsarna, så att man får en mjuk sänkning av hastigheten och kan behålla säkerhetsavståndet till bilen framför. När bilen framför byter fil ökar farthållaren hastigheten stegvis upp till den gräns som föraren ställt in. 

Fartbegränsare
Även om Fords fartbegränsare främst utvecklats med tanke på säkerheten kan den också ha en påtagligt positiv effekt på bränsleförbrukningen. Föraren kan, om han eller hon så önskar, ange en högsta tillåtna hastighet. Den avancerade programvaran som utgör kärnan i systemet övervakar hela tiden hastigheten med hjälp av sensorer i framhjulen. Så snart maxfarten uppnåtts begränsar motorns styrsystem bränsleinsprutningen. Motorn får då bara det bränsle som krävs för att behålla marschfarten. Om föraren skulle behöva öka farten, till exempel vid omkörning, är ett tryck på gaspedalen allt som krävs.

10 råd till dig som vill köra ekonomiskt

  1. Låga varvtal och rätt växel – Motorn fungerar mest effektivt vid varvtal under 3 000. Det lämpligaste varvtalet för att byta växel är 2 500 för bensinmotorer och 2 000 för dieselmotorer.
  2. Förberedelse – Läs av vägen. Om du är förberedd på hinder framför dig kan du göra mjukare inbromsningar. Då blir hastigheten jämnare. Undvik att accelerera och bromsa in i onödan.
  3. Last – Ju tyngre bilen är lastad, desto mer får motorn jobba. Det ökar bränsleförbrukningen. Städa i bagageutrymmet så att du inte kör omkring med fler kilon än du behöver.
  4. Takräcken – Ta av takräckena om du inte använder dem! Takräcken och takboxar ökar luftmotståndet och gör att motorn får arbeta extra mycket.
  5. Däck – Kontrollera att däcken har det lufttryck som rekommenderas. Rätt däcktryck kan minska den genomsnittliga bränsleförbrukningen med 3–4 procent. Däck med för lågt tryck ökar friktionen och ger sämre bränsleekonomi. Dessutom slits de fortare. Lägsta rekommenderade däcktryck anges på etiketten i dörrposten på bilen.
  6. Ingen tomgångskörning – Moderna motorer behöver inte värmas upp. Starta bilen och kör sedan iväg direkt. Låt inte bilen stå på tomgång. Tomgångskörning ökar utsläppen och slösar med bränslet.
  7. AC och andra funktioner – Använd AC och andra funktioner som drar energi (till exempel uppvärmd vindruta) bara när det behövs. Fast kom ihåg att nedvevade fönster ökar luftmotståndet och därmed bränsleförbrukningen.
  8. Stadskörning – Undvik om möjligt att accelerera snabbt och sedan lika snabbt sakta ner. Det förbrukar mycket bränsle och sliter på bilen.
  9. Välj rätt olja – Använd högklassig olja med den viskositet och kvalitet som rekommenderas i ägarhandboken.
  10. Service – Ta hand om din bil. Kontrollera motorn regelbundet så att den fortsätter att fungera effektivt. Se till att hjulen är korrekt inställda. En felaktig hjulinställning ökar bränsleförbrukningen. Byt luftfilter enligt rekommendationen. Använd ett bränsle med rätt tillsatser som gör att motorn håller sig ren och fortsätter fungera effektivt. Följ anvisningarna om underhåll i ägarhandboken.