Volvo Personvagnar medverkade på nätoperatören Teracoms seminarium Radiopuls* där de för första gången ställde ut en bil utrustad med den senaste digitalradiotekniken.
– Vi utformar våra bilar runt den moderna människans behov och prioriteringar. En hårdsatsning på den digitala teknologin är en självklar del av vår senaste logiska, intuitiva och ergonomiska förarmiljö, säger Peder Fast, ansvarig för produktplanering Infotainment & Connectivity vid Volvo Personvagnar.

Volvo har sedan 2008 haft DAB-mottagare som option i modellerna S80, V70, XC70, XC60, S60 och V60. Från modellåret 2013 erbjuder Volvo mottagare för den nya digitalradiostandarden DAB+. I Europa är digitalradio fortfarande tillval i Volvomodellerna, framför allt på grund av att den digitala radion är ojämnt spridd inom EU. Storbritannien, Norge, Danmark och Tyskland är några av föregångsländerna, medan t.ex. Sverige ännu bara kommit till lokala provsändningar.

Volvos senaste infotainmentsystem Volvo Sensus innehåller ett heltäckande erbjudande till den digitala generationens bilköpare. Tekniken inkluderar bland annat digital-TV, digitalradio, USB-port och möjlighet att streama musik via Bluetooth. Volvo var t.ex. först med digitalradio i alla bilmodeller för USA-marknaden och man har tekniken framme för den digitala radions genombrott i Europa.

– Volvo ligger i framkant med tekniken, men det saknas fortfarande långsiktiga, heltäckande planer på en utbyggnad av digitalradio. En global standard vore förstås det bästa, men vi skulle kunna komma långt med en Europastandard, säger Joakim Alfredsson, utvecklingsansvarig för Infotainment vid Volvo Personvagnar.

* Teracom ordnar seminariet Radiopuls där bland annat digitalradions genombrott i bilen diskuteras. Seminariet ägde rum den 11:e maj på Hornstull Strand i Stockholm och innehöll bland annat en utställning med de senaste digitalradiomodellerna i såväl bilar som inom segmentet bärbart ljud.