“Boka billig originalservice hos oss. Vilket bilmärke du har spelar ingen roll” utropar Mekonomen i sin uppmärksammade TV-reklam. Tidningen Motorföraren har testat Mekonomens Toyotaservice  och sparade 1.200 kr jämfört med märkesverkstad. Men Mekonomen glömde byta bromsvätska – trots att man tog betalt för den.

En noggrann efterkontroll visade att Mekonomens verkstad i Vällingby gjorde flera missar i samband med ”originalservice” av den fem år gamla Toyota Corollan.

Förutom att man missade att byta bromsvätska så föreslogs inget byte av sönderslitna torkarblad, lufttrycket angavs som ”OK” trots att reservdäcket hade 0,4 bar för lite luft.  Bromsarna var slitna men lagliga – Mekonomen brydde sig inte om att påpeka slitaget. Växellådsoljan var inte bytt, trots att det ingår i Toyotas egen 6.000-milaservice.

Både Mekonomen i Vällingby och den centrala företagsledningen beklagar det som hänt. Den lokala verkstadsledningen säger att rutinerna nu ska ändras och från centralt håll tror man att detta är ett isolerat fall.

Anna-Lena Barth, som äger den Mekonomen-servade Corollan, säger till tidningen Motorföraren:

– Jag fick ett så oerhört trevligt intryck av personalen både vid bokningen och när jag var där och kände mig väl omhändertagen, säger Anna-Lena. Men det är inte optimalt att få ett resultat där min bil är servad till hälften av det jag trodde mig få och att man tagit betalt för något som inte är gjort. Att inte kolla bromsarna ordentligt är synnerligen allvarligt. Jag känner det som att man tagit för givet att en äldre kvinna inte sliter på bromsarna.

Läs hela reportaget samt Mekonomens kommentarer här.

Läs öppet brev från Åsa Nygårds, Mekonomen i Vällingby här.