– Det tog sin tid. Men till slut fick vi igenom lagen, säger Elver Jonsson, tidigare FP-riksdagsman och MHF-ordförande, i senaste numret av Motorföraren. Han har kämpat hårt för att förbjuda eftersupning.

Hittills har många rattfyllerister klarat sig undan straff genom att hävda att de druckit alkohol efter det att de varit med i en trafikolycka. Om det inte gått att bevisa motsatsen har det blivit en frikännande dom.

– I 99,9 procent av fallen handlar det om att folk ljuger när de påstår att de druckit alkohol efter bilkörningen, säger Wayne Jones, professor i experimentell alkoholforskning på Rättsmedicinalverket.

Nu genomförs lagen mot eftersupning efter norsk modell. Det blir förbjudet att dricka alkohol under sex timmar efter en trafikolycka för den som kör.
– Ett stort och farligt kryphål i lagen är därmed på väg att täppas till, säger Tom Bjerver, vd MHF.

Elver Jonsson har kämpat för den nya lagen i Sveriges riksdag i nästan 20 år. Bakom ryggen har han haft hela MHF-rörelsen och stora delar av trafiksäkerhets-Sverige.
– Motståndet mot lagen berodde på att det ansågs klåfingrigt att ge sig på den här sortens drickande. Vi som agerade fick rådet att ägna oss åt ”viktigare frågor”.

Riksdagsförslaget om en lag mot eftersupning genomfördes efter en politisk uppgörelse i socialutskottet.
– Det är uppenbart att det krävs en mognadsprocess. Den här frågan har haft en lång inkubationstid. Men nu är vi äntligen i mål, säger Elver Jonsson.

Läs hela artikeln i Motorföraren här.