I samarbete med Öhlins racing, har Lesjöfors levererat nyskapande chassifjädrar till stötdämpningen för Lamborghini Aventador. Bilen lanserades på Genévesalongen i början på mars och har kallats en ny referens inom supersportbilar.

Framtidens supersportbil
Lamborghini Aventador är en helt ny sportbilsmodell som kännetecknas av modern design och lättviktsteknologi. V12-motorn på 6,5 liter ger en effekt på 700 hk och Aventador gör 0-100 km/h på 2,9 sekunder. Maxfarten anges till 350 km/h. Priset ligger på cirka tre miljoner kronor.

Nyskapande fjädrar till stötdämpning
Chassifjädrarna ska ge bilen goda vägegenskaper samtidigt som de ska hantera de laster som förs in i bilen via hjulen. Aventador har dessutom en ny typ av lyftsystem för nivåreglering av framvagnen som ställer extra stora krav på fjädringen. Lesjöfors har i nära samarbete med Öhlins Racing konstruerat och tillverkat två typer av fjädrar med olika styvheter, en fram- och en bakfjäder, som motsvarar Volkswagen-koncernens högt ställda krav på stötdämpningen för Aventador.

Stötdämpningen är en så kallad coil over-dämpare där fjädrarna är placerade utanpå dämparen. Fjädringen består av en öppen, oslipad fjäder med en mycket speciell ändutformning.  Ett mellanlägg av gummi är placerat mellan fjäder och fjädersäte för att undvika ljudproblem. Tillverkningen har skett vid Lesjöfors Fjädrar i Lesjöfors. Genom bilens motorhuv av glas baktill syns fjädrarna och stötdämparen tydligt.

Samarbete med extrema krav
En mycket omfattande kravspecifikation på 28 sidor har legat till grund för utformning och tester av chassifjädrarna. Konstruktions- och testarbetet pågick under två och ett halvt år i nära samarbete med Öhlins. Bland annat har omfattande prover för att verifiera fjädrarnas utmattningshållfasthet och lackens korrosionsmotstånd genomförts.
I vissa faser har arbetet krävt extremt snabba tillverkningsprocesser och leveranser, något som Lesjöfors levt upp till mycket väl.

– Samarbetet med Lesjöfors har fungerat mycket bra. Vi har fått snabb respons på frågeställningar och innovativ problemlösning. Vi är väldigt nöjda, säger Rade Catovic, projektledare för Lamborghini-dämparen på Öhlins Racing.