Med nya Genesis Coupe kör Hyundai nu in i ännu ett nytt bilsegment. Sydkoreanska Hyundai lanserar nu en klassisk 2+2-sitsig GT-bil med stark frontmonterad motor, lång motorhuv och bakhjulsdrift. Den nya bilmodellen fick mycket stor uppmärksamhet när den visades första gången på bilsalongen i Frankfurt 2009. Det stora intresset var också avgörande för Hyundais beslut att introducera bilen på den europeiska marknaden.

Nu har Genesis Coupe kört i land på svensk mark. Det handlar alltså om en ”Grand Turismo”, en sportig långfärdsbil med goda fartresurser och hög komfort för två resenärer – och med ytterligare plats i form av två små baksäten, för mindre medborgare eller för större vid kort transport.

Genesis har en slank kilformad kaross med utstuderad design. Kilformen accentueras av dubbla karossveck som avlöser varandra längs sidorna, och som sig bör på en GT-bil har Genesis Coupe korta överhäng och långt axelavstånd på 2.820 mm. Bilens längd är 4.630 mm, höjd 1.385 mm och bredd 1.865 mm.

Interiören är ombonad och välkomnande. Inredningen andas hög kvalitet och komfortutrustningen är omfattande. Här finns bland mycket annat automatisk klimatanläggning (ACC), ljudanläggning med CD/mp3/radio samt AUX/USB-ingång, rattkontroller för ljudsystem och farthållare, backvarnare, nyckellöst låssystem med knappstart, automatiskt avbländande innerbackspegel, elfällbara ytterbackspeglar och elmanövrerad förarstol. Framstolarna är rejäla med generösa inställningsmöjligheter och om baksätena inte används kan ryggstöden fällas fram, vilket ger ett mycket väl tilltaget bagageutrymme.

Motoralternativ och växellåda
Genesis Coupe kommer med två tekniskt avancerade motoralternativ; en V6:a på 3,8 liter och en 2-liters rak turbofyra, båda byggda helt i aluminium och försedda med dubbla CVVT-system, alltså variabla ventiltider för både insugs- och avgasventiler.

V6:an på 3,8 liter ger 303 hk vid 6 300 v/min och ett maximalt vridmoment på 361 Nm vid 4 700 v/min. Drivkraften förmedlas till bakhjulen via en smidig och effektiv sexväxlad automatlåda från ZF. Med denna drivlina har Genesis Coupe 3.8 V6 GT en i sammanhanget måttlig bränsleförbrukning på 9,9 l/100 km vid blandad körning, medan accelerationen 0-100 km/h är snabba 6,3 sekunder och toppfarten 240 km/h.

Nästan lika pigg är Genesis Coupe 2.0T Sport med fyrcylindrig turbomotor på 213 hk vid 6 000 v/min och 299 Nm vid 2 000 v/min. Motorn har multipoint-insprutning och turbo med laddluftkylare och är kopplad till en snabb och kortslagig manuell 6-växlad växellåda. 0-100 km/h går på 8 sekunder, toppfarten är 223 km/h och bränsleförbrukningen vid blandad körning 9,5 l/100 km.

Chassi
Genesis har ett avancerat chassi med individuell hjulupphängning, skruvfjädrar, gastrycksstötdämpare och krängningshämmare både fram och bak. Framvagnen är av beprövad McPherson-typ, medan bakvagnen har en påkostad femlänksupphängning. Tillsammans med den vridstyva karossen ger chassit vägegenskaper som väl matchar motorresurserna, och bilens köregenskaper förbättras ytterligare av den avancerade bakaxeldifferentialen.

I den sitter en differentialbroms av Torsen-typ (Torque Sensing) som beroende på körförhållanden omfördelar drivkraften så att det bakhjul som har bäst fäste också får en större del av drivkraften. Det innebär till exempel att i en högerkurva får vänster bakhjul (i normalfallet) bäst fäste och därmed mest drivkraft, vilket bidrar till att bilen lättare och snabbare svänger in i högerkurvan – vilket i sin tur ger en körupplevelse utöver det vanliga.

Bromsar och övrig utrustning
Bromsarna är givetvis i paritet med övriga egenskaper. Ventilerade skivor med 345 mm diameter fram och 314 bak. Fyrkolvsok fram, låsningsfritt system (ABS) med elektronisk bromskraftfördelning (EBD) och panikbromsassistans (HBA). Ansvaret för att bromskraften når ner i backen ligger förstås hos däcken, som har 40-profil, är 225 mm breda fram och 245 bak och sitter på 19 tum höga och 8 respektive 8,5 tum breda lättmetallfälgar.

Elektroniskt antisladdsystem (ESP) och antispinnsystem (TCS) bidrar också till bästa möjliga väg- och bromsgrepp. Bland övrig säkerhetsutrustning märks aktiva nackskydd, front- och sidokrockkuddar samt sidokrockgardiner. Men den grundläggande förutsättningen för hög krocksäkerhet är en stark och vridstyv kaross som hindrar inträngning i passagerarutrymmet. Det har Genesis Coupe, vilket resulterat i toppbetyg (5 stjärnor) i amerikanska krocktester utförda av USA:s trafiksäkerhetsverk NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration).