Tillväxten på världens bilmarknader drivs av efterfrågan från länder utanför i Europa. Bilförsäljningen i Brasilien, Indien, Kina och Ryssland har fyrfubblats under en tioårsperiod och står nu för en tredjedel av världens totala bilförsäljning.
I Europa har utvecklingen gått åt andra hållet. Förra året var Europaförsäljningen 20 % lägre än under 2007. Prognoser för den närmaste femårsperioden räknar inte med att Europaförsäljningen kommer i nivå med försäljningen före finanskrisen 2007.

För tio år sedan såldes 82 % av alla nya bilar i USA, Europa eller Japan. 2007 var andelen nere på 62 % och idag står dessa områden för mindre än 50 % av världens totala bilförsäljning.

Renault har också ökat sin försäljning på markader utanför i Europa. I år räknar företaget med att 43 % av alla sålda Renaultbilar säljs utanför Europa.  För drygt 10 år sen var andelen bara 17 %.

Företaget kommer därför att investera starkt i sina produktionsanläggningar i Brasilien, Indien och Ryssland.  Renault tror mycket på utvecklingen i Ryssland och räknar med att landet blir företagets tredje marknad inom fem år tack var samarbetet med Avtovaz. Vidare satsar företaget på en ny fabrik i Marocko som skall börja producera bilar nästa år för att möta efterfrågan från bland annat Afrika och Mellanöstern.

I Europa koncentrerar företaget produktionen till elbilar, transportbilar och modeller i de övre segmenten. Nya Espace och Laguna kommer tillverkas – på en plattform som delas med Nissan –  i franska i Douai-fabriken från 2014.

En ny transportbilsvan kommer att börja tillverkas i Sandouville redan inom två år.  Detta vid sidan av den övriga franska tillverkningen av transportbilarna Master i Batilly samt Kangoo Express och Kangoo Z.E vid  anläggningen i Maubeuge.

Frankrike blir också centrum för tillverkningen av både elbilar och batterier i de båda fabrikerna vid Flins och Maubeuge. I Cleon kommer företaget fortsatt bygga motorer och växellådor även för allianspartnern Nissan, men också leverera till kinesiska Chery och Opel. Redan idag säljs 60 % av motorerna som tillverkas i Cleon utanför Europa.

Även framtiden för företagets fyra spanska produktionsanläggningar är säkrad och i Valladolid kommer företagets tredje elbil – Twizy – att börja tillverkas inom kort.

Fabriken för tillverkning av drivlinor i samma stad drar stor nytta av samarbetet med Nissan medan fabriken i Sevilla företagets är största anläggning för tillverkning av växellådor. I Palencia produceras Renault Mégane.

I Slovenien tillverkar Renault kompaktmodellerna – Twingo, Wind och Clio Campus  – för alla marknader i Europa. Om två år skall fabriken också tillverka en 4-sistig Smart-modell för Daimlers räkning.

Förutom direkta investeringar i produktionen satsar även Renault över 35 miljarder kronor på sitt globala utbildningscentrum i franska Flins. Här utbildas företagets medarbetare från hela världen i nya former av kostnadseffektiv produktionsteknik. Inte minst viktigt när företaget skall starta upp ny typ av produktion i 23 av företagets anläggningar runt världen.

 – Prestanda och konkurrenskraft för våra anläggningar kommer att vara avgörande för att vår strategiska plan skall få framgång. I fokus finns alla de kvinnor och män som producerar våra fordon och drivlinor. Vår strategiska plan ger oss möjlighet att anpassa vår produktionskapacitet för en global efterfrågan Detta utan att stänga anläggningar eller dra ner på personalstyrkan, säger Carlos Ghosn, VD och koncernchef för Renault

Renault Nordic AB är ett helägt dotterbolag till Renault SAS i Paris som startade 2007 i Norden. Renault SAS har lång historia och traditioner bakåt i tiden,  t om från förra århundradet. Sedan den 1/1-2008 distribuerar Renault Nordic AB personbilar, lätta transportbilar, reservdelar och service efter köpet med egen operativ verksamhet. Återförsäljarnätverket är starkt med över 160 Renault återförsäljare som sammanlagt har över 350 försäljningsställen och serviceverkstäder spridda över hela Norden. Tillsammans erbjuder de service och reservdelar för omkring 400.000 Renaultägare.