Fullbokat. 210 utställare varav 12 procent från andra länder. Mycket talar för att Automässan 19-22 januari i Göteborg kan bli en succé. Men det har varit ett par riktigt tuffa år för den svenska motorbranschen sedan den förra mässan 2008.

– Nu finns det både vilja och behov av att investera bland motorbranschens många företag, säger Carmen Brüning, projektledare för Automässan.
– Därför blir Automässan 2011 en perfekt mötesplats för motorbranschens samtliga aktörer inom verkstad, lack och skador samt däck och fälg, fortsätter hon.

Bakom Automässan står Sveriges Bildelsgrossisters förening, SBF, och Fordonsverkstadsutrustarna, FVU. Medarrangörer är Motorbranschens Riksförbund, MRF, Motorbranschens Arbetsgivareförbund, MAF och Svensk Bensinhandel. De företräder en del av den samlade motorbranschen, servicemarknaden, som enbart i Sverige omsätter över 40 miljarder kronor i reservdelar och arbete om året.

Temat för Automässan 2011 är ”Framtidens servicemarknad”. Detta avspeglar sig både i seminarier arrangerade av MRF och det som flera utställare kommer att visa under de fyra januaridagarna i Göteborg.

– Det är främst utställare inom elektronik och motorteknik som troligen kommer att sticka ut lite genom att visa något av vad framtiden har att bjuda på inom området, säger Carmen Brüning.

Den senaste 3-årsperioden har varit omtumlande för motorbranschen – bil- och finanskris har bidragit med sitt. Såäven den nya konkurrensreglering som skett av både bilservice- och nybilsmarknaderna för person- och lastbilar.

– Det som framspanats som ”framtidens servicemarknad” vid tidigare Automässor har senare blivit en realitet, konstaterar projektledaren Carmen Brüning.
– Därför är det svårt att inte komma hit om man är verksam inom bilservice. Det gäller både leverantörer och verkstäder.

Automässan 2011 förväntas locka 15.000-20.000 besökare från hela Norden.