Mazda2 har blivit en av Mazdas populäraste bilar i Europa och har sedan introduktionen sålts i 207.000 exemplar.
– Inför uppdateringen av Mazda2 har vi gjort ett flertal marknadsundersökningar för att försöka utveckla bilen precis så som våra kunder vill ha den. Jag hoppas att när du ser på den, känner på den och kör den, så skall även du märka skillnaderna, säger Shigeo Mizuno, utvecklingschef för Mazda2.

Nu har Mazda2 fått en ny front med ett sportigare utseende. Den har högre komfort och högre materialkvalitet i kupén. Dessutom har motorerna blivit både renare och bränslesnålare. Nu är även bensinmotorn på 84 hk klassad enligt de svenska särbestämmelserna för miljöbilar med ett CO2-värde på 119 g/km, medan dieselmotorn blivit både starkare, plus fem hästkrafter, och snålare. Nu ger den 95 hk och har ett CO2-värde på bara 110 g/km.

Designen sportigare
Nya uppgraderade Mazda2 finns med både 3- och 5-dörrar och har fått en ny front som liknar sina syskon i Mazdas övriga modellprogram. Den övre delen av grillen har nu en stor Mazda logotype med kraftfulla vingar och en färgmatchad grill som bara fanns på den tidigare modellens Sportversion. Den nedre femkantiga delen av grillen är större, mer markerad och mer skulpterad. Infästningen till de främre dimljusen har fått en ny design som är mera dynamisk och som bättre följer utformningen hos andra Mazdamodeller. Nya Mazda2 har kvar samma design av motorhuv, sidor och bakre del av karossen.
I nya uppdaterade Mazda2 finns även en utrustningsversion kallad Sport. Paketet innehåller bland annat sidokjolar och en bakre takspoiler. De 16 tum stora aluminiumfälgarna har ny design, liksom de främre strålkastarna av projektortyp.

Instrumenten har ett nytt sportigare utseende. Runt varje instrument finns nu en silverfärgad ram och siffrorna är vita mot en svart bakgrund. Klädseln är ny, svart med ett raffinerat diskret mönster och med röda sömmar.

Komfort och utrustning
Till bilstereon finns ett AUX-uttag som gör att det går att koppla en MP3-spelare eller en iPod till bilens audiosystem.

Nya uppdaterade Mazda2 har en mängd praktiska detaljer i standardutrustningen, beroende på utrustningsnivå:
• MP3-kompatibel CD/radio och AUX-uttag
• autolight och regnsensor
• elektriskt justerbara och infällbara, uppvärmda yttre backspeglar
• elektriska fönsterhissar fram och bak
• farthållare till MZR 1.5 bensinmotor 
• luftkonditionering eller klimatanläggning
• Färddator med yttertemperaturmätare till alla modeller
Färddatorn har numera även ett system för hastighetskontroll, vilket ger en varningssignal när farten överstiger den förprogrammerade hastigheten.

Motorer och växellådor
Alla motorerna i Mazda2 har utvecklats vidare för att klara de hårdare avgaskraven i nya Euro 5. Nya uppdaterade Mazda2 finns med tre olika bensinmotorer och en dieselmotor. Två av bensinmotorerna och dieselmotorn klarar de svenska miljöbilsreglerna.

Bensinmotorn på 1,3 liter, MZR 1.3, finns i två versioner på endera 75 hk och med 119 Nm i maximalt vridmoment, eller med 84 hk och 121 Nm i vridmoment. Utsläppen av CO2 har i båda versionerna minskat med cirka fem procent till 119 g/km, medan bensinförbrukningen minskat med omkring två procent till 5,1 l/100 km.
Den starkare 1.5 liters MZR-motorn ger 102 hk och ett maximalt vridmoment på 133 Nm. Denna motor kan i nya uppdaterade Mazda2 fås endera med en femväxlad manuell växellåda, som drar 5,8 l/100 km och har ett CO2-värde på 135 g/km, eller nu också med en fyrväxlad automatisk växellåda. Då drar bilen 6,3 l/100 km och CO2-värdet blir 146 g/km. Denna nya fyrväxlade automatiska växellåda, kallad FN4A-EL, har olika inställningsmöjligheter. D-läget är det normala läget där växellådan automatiskt växlar mellan de fyra olika växlarna. S-läget är en fördel i långsamtgående trafik och i branta stigningar. Då används bara ettan, tvåan och trean. I L-läget används bara ettan och tvåan. 

Dieselmotorn på 1.6 liter har utvecklats till nya Mazda2. Effekten har ökat med fem hästkrafter till 95 hk och har ett maximalt konstant vridmoment på 205 Nm hela vägen mellan 1.750 och 3.000 rpm. Bränsleförbrukningen har minskat till 4,2 l/100 km och CO2-värdet är 110 g/km.

www.mazda.se